HD-programma rectoren/algemeen directeuren
Sinds enkele jaren wordt door de rectoren/algemeen directeuren van de vereniging een Human Developmentprogramma (HD-programma) gevolgd. Basis van dit programma is de beschrijving van de ideale OMO-rector.
Lees meer ›HD-programma rectoren/algemeen directeuren
Managementstatuut
Al onze scholen worden in stand gehouden door en maken daarmee onderdeel uit van de rechtspersoon Vereniging Ons Middelbaar Onderwijs. De vereniging vormt het bevoegd gezag. De scholen vormen geen eigenstandige juridische entiteiten.
Lees meer ›Managementstatuut
Gezamenlijk leiderschapsprogramma besturen
De vereniging ambieert een goed gekwalificeerd en breed geschoold management. Om deze ambitie te ondersteunen is in 2017 gestart met een verkenning van een leiderschaps-programma.
Lees meer ›Gezamenlijk leiderschapsprogramma besturen
Jaargesprek
In het jaargesprek van de raad van bestuur met de scholen wordt stilgestaan bij de onderwijsontwikkeling van de school en aandachtspunten vanuit de beleidscyclus, de kwaliteitscyclus en de planning- en controlcyclus.
Lees meer ›Jaargesprek
Goed onderwijs bieden
Samen zorgen voor kwalitatief hoogwaardig onderwijs. Dat is de belangrijkste taak van de vereniging en de scholen, ieder vanuit zijn eigen rol en verantwoordelijkheid. Daarbij wordt Koers 2023 gebruikt als kompas op verenigingsniveau.
Lees meer ›Goed onderwijs bieden
Waardengedreven onderwijs
Aandacht voor burgerschap is verplicht sinds 2006. In de wet staat dat scholen leerlingen onder meer kennis van en respect voor de basiswaarden van de democratische rechtstaat en de mensenrechten moeten bijbrengen, met andere woorden: burgerschap.
Lees meer ›Waardengedreven onderwijs
De burgerschapsestafette
Bij de start van schooljaar 2017/2018 kwam via een van de OMO-scholen een kansrijk voorstel voor waardengedreven onderwijs onder de aandacht van de werkgroep identiteit: een zogenoemde burgerschapsestafette.
Lees meer ›De burgerschapsestafette
NRO onderzoek ‘Burgerschapsonderwijs dat werkt’
Sociale integratie is een belangrijk doel van de socialiserende functie van onderwijs. Bevordering van burgerschap is daarvan onderdeel en een wettelijke taak voor scholen.
Lees meer ›NRO onderzoek ‘Burgerschapsonderwijs dat werkt’
Verkenning lessentabel levensbeschouwing en identiteit OMO
Aan het begin van schooljaar 2018-2019 heeft de werkgroep identiteit van de vereniging een commissie verkenning lessentabel levensbeschouwing en identiteit OMO ingesteld.
Lees meer ›Verkenning lessentabel levensbeschouwing en identiteit OMO
Leerlingen voorbereiden op de kosmopolitische samenleving
Leerlingen hebben zowel in het vervolgonderwijs als bij het uitoefenen van een beroep steeds vaker te maken met de gevolgen van globalisering. De scholen van de vereniging bereiden leerlingen voor op burgerschap in een kosmopolitische samenleving.
Lees meer ›Leerlingen voorbereiden op de kosmopolitische samenleving