Elzendaalcollege – Gennep
www.elzendaalcollege.nl
rector: Jacques Marsmans
opleidingen: vwo, havo, mavo, vmbo
locaties:
Boxmeer
Gennep
Het Elzendaalcollege biedt elke leerling een optimale kans om het diploma te behalen dat het beste bij zijn of haar capaciteiten past. De school heeft twee vestigingen, een in Boxmeer en een in Gennep. In Boxmeer biedt het Elzendaalcollege leerlingen vmbo theoretisch/gemengde leerweg, havo, atheneum en gymnasium aan. In Gennep bieden we de onderwijsvormen vmbo basisberoepsgerichte, kaderberoepsgerichte, theoretisch/gemengde leerweg en havo/vwo juniorcollege (leerjaar 1 t/m 3) aan.
Op beide locaties wordt, met een scherpe blik op de toekomst, het maximale uit een leerling gehaald. Dit doen we in een veilige, vertrouwde en tegelijkertijd innoverende leeromgeving waarbij onze leerlingen alle aandacht krijgen die ze nodig hebben.
Organisatie in ontwikkeling
Het vinden van de balans tussen leerlingaantallen en formatie door middel van natuurlijk verloop.
Renovatie/nieuwbouw van de school is afgerond.
Grote tevredenheid onder medewerkers (MTO)
Komende mutaties in de leiding van de school.
Herschikking van aanbod in de regio (Land van Cuijk)
Terugblik
Design & Innovation bij mavo
Design & Innovation is een relatief nieuw vak, maar wordt op het Elzendaalcollege al enkele jaren gegeven, van mavo tot en met vwo. Het vak is ontstaan uit een pilot met 11 scholen voor het toenmalige vak ITTL.
Doel van het vak is om leerlingen te enthousiasmeren en te laten ontdekken op welke wijzen geleerd kan worden, waarbij verantwoordelijkheid en eigenaarschap de kernwoorden zijn.
Differentiëren in de les
Voortgang Preventief Groepsgericht Werken (PGW) en Positive Behaviour Support (PBS)
Aan de hand van een leerlinganalyse wordt iedere klas in 4 groepen verdeeld (op basis van eens score op lezen/leren afgezet tegen rekenvaardigheid). De leerlingen uit de 4de groep hebben de meeste moeite met lezen/leren en rekenen en nemen daarom dicht bij de docent plaats. De zogenaamde experts (groep 1) zitten achterin de klas. De leerlingen helpen ook elkaar en in het lesprogramma wordt ruimte gecreëerd om op het eigen niveau te werken. De lesindeling, het huiswerk en de toetsvoorbereiding wordt erop afgestemd. De docent maakt zelf online lesmateriaal (beschikbaar op Youtube) waarmee de leerlingen thuis en op school kunnen oefenen.
Aan de hand van de bestaande klassenanalyse wordt gedifferentieerd op niveau. De leerlingen hebben zelf een rol en verantwoordelijkheid in de selectie van de groepen. Leerlingen kunnen tussendoor switchen van groep. De plaats in de klas is verschillend voor de verschillende groepen. Klassikaal wordt korte instructie gegeven waarna een opdracht gegeven wordt. Per groep gaan de leerlingen vervolgens met de opdracht aan de slag. Begeleiding van de docent gebeurt op basis van de behoefte van de leerlingen in de verschillende groepen. De begeleiding is daardoor veel gerichter. In de lessen wordt gebruik gemaakt van RTTI, zowel door docenten als door de leerlingen zelf. Om aan de behoefte te voldoen het lokaal beter te laten aansluiten bij de manier van lesgeven, is een initiatief opgepakt voor ‘rollende stoelen’ die snel op een andere plaats in het lokaal gezet kunnen worden zonder herrie en ander ongemak. Ook voor oudergesprekken ligt de verantwoordelijkheid steeds meer bij de leerlingen: waar moet het gesprek over gaan (de zogenaamde omgekeerde oudergesprekken).
Effectief leiderschap en verbeteringsgerichtheid
De schoolleiding voert op dit moment het gesprek over leiderschap. Gesproken wordt over welke competenties het Elzendaalcollege nodig heeft; welke competenties de schoolleiding kan of wil ontwikkelen; welke ambities er zijn; welke kernkwaliteiten er gevraagd worden van toekomstige nieuwe medewerkers.