Gymnasium Beekvliet
www.gymnasiumbeekvliet.nl
rector: Carla Faassen
opleiding: vwo
locatie:
Sint-Michielsgestel
Het Gymnasium Beekvliet staat voor hoogwaardig onderwijs met veel ruimte voor het ontdekken en ontwikkelen van persoonlijk talent. De school heeft als keurmerk Olympiadeschool. Er wordt veelvuldig meegedaan aan olympiades door leerlingen in de vakken biologie, natuur-, schei- en wiskunde. Door het Platform Bèta-Techniek kreeg de school ook het keurmerk ‘Universumschool’. De school probeert het onderwijs in de exacte vakken en techniek uitdagend en eigentijds vorm te geven, zodat meer leerlingen voor een studie in die richting gaan kiezen. Voor leerlingen op zoek naar extra uitdaging is er onder meer Cambridge English, Goethe Duits, DELF Scolaire Frans en econasium.
Organisatie in ontwikkeling
Gelet op de omvang van de school is er een voortdurende spanning tussen werkzaamheden en inzet.
Terugblik
Erasmus project
Sinds 2015 participeert de school in het Erasmus programma. Dit betreffen projecten die worden gemaakt en uitgevoerd in samenwerking met andere scholen in Europa. Indien de aanvraag bij de Europese Unie wordt goedgekeurd, worden de projecten volledig gesubsidieerd vanuit de EU. Op dit moment lopen bij Gymnasium Beekvliet twee projecten:
1.Reducing barriers to learning and promoting inclusion and motivation through peer support
2.Living and learning between books and bytes
Eén van de doelen van de projecten is dat leerlingen leren van elkaar en van elkaars cultuur. In de projecten is een uitwisselingstraject begrepen met partnerscholen in Europa. Ieder land heeft een eigen hoofdthema en vult deze op eigen wijze in. Vanuit de resultaten van een van de projectweken is een pilot gestart waarbij leerlingen uit de bovenbouw ingezet worden als buddy voor de brugklassers.
Leerlab: gemotiveerd leren en werken
Het doel van het Leerlab is het verhogen van het effect van differentiatie op de intrinsieke motivatie van leerlingen. Het is goed is om kaders te scheppen waarin de autonomie wordt versterkt van zowel de docent als de leerling. Dat kan door het ontmoedigen van docentgerichte ‘reproductie’ en het stimuleren van leerlinggericht ‘toepassen’ en van ‘betekenis verlenen’. In de praktijk wordt nu in de school meer gebruik gemaakt van differentiatie om de motivatie van leerlingen en docenten te vergroten.