Jeroen Bosch College

www.jbc.nl
rector: Marjo van IJzendoorn
opleidingen: vwo, havo, vmbo
locatie:

  • ’s-Hertogenbosch

Het Jeroen Bosch College steunt en stimuleert leerlingen om te groeien. Iedere leerling heeft eigen talenten. De school ziet het als haar taak om bij de leerlingen eruit te halen wat erin zit. Het Jeroen Bosch College biedt de ruimte om leerlingen hun talenten te ontdekken en te groeien.

Naast het reguliere programma kunnen havo- en vwo-leerlingen ook kiezen voor tweetalig onderwijs (TTO), technasium en mavoleerlingen voor Technologie & Toepassing.

Organisatie in ontwikkeling

  • Levensvatbaarheid van de school nader bezien.

  • In verband met de ontwikkelingen ten aanzien van het Rodenborch-College, aandacht besteden aan (het behoud van) het aanbod in de nieuwe situatie.

  • Rector van de school is ook verantwoordelijk voor het Rodenborch-College.

Terugblik

Vak levensbeschouwing en global awareness
De vakken hebben een relatie met Koers 2023 en zijn ingestoken vanuit zingeving en goed onderwijs. Het vak levensbeschouwing is opnieuw ingericht, uitgaande van het vak godsdienst en gerelateerd aan een aantal nieuwetijdse onderwerpen zoals social media. Het vak global awareness (GA) is een nieuw vak, waarin het internationale aspect wordt uitgelicht. Dit gebeurt in het dagelijkse onderwijs en in contacten met mensen uit een andere cultuur en religie in de rest van de wereld. Er is daarbij sprake van zowel digitale als fysieke uitwisseling. Het vak GA en de portfolio ervan moeten nog verder uitgewerkt worden, ook internationaal gezien.

Verankering professionaliteit
Er hebben in 2018 twee soorten professionalisering plaatsgevonden. Ten eerste was er scholing / training / collegiale consultatie voor individuele docenten en voor groepen. Daarnaast was er begeleiding voor beginnende docenten en voor zwakke secties en docenten.

Passend onderwijs
Naast Jeroen Bosch College werkt ook het Rodenborch-College samen in het regionaal samenwerkings-verband De Meijerij, voor zowel PO als VO. Het motto is passend onderwijs voor elke leerling; regulier als het kan, speciaal als het moet. De intensieve samenwerking heeft direct effect. Adviezen en gesprekken met de basisschool en de signalering van vakdocenten vormen de basis om te bepalen of een leerling in het zorgteam komt. Het ondersteuningsaanbod vindt plaats op 3 niveaus. Indien een leerling het laatste niveau voorbij gaat, wordt deze besproken in het samenwerkingsverband om te bepalen waar hij/zij terecht kan.