Kwadrant Scholengroep – Cambreur College
www.kwadrant-sgr.nl
rector: Titus Frankemölle
opleidingen: (t)vwo, (t)havo, vmbo
locaties:
Cambreur College, Dongen
Hanze College, Oosterhout
“Wij maken samen iedere dag mooi onderwijs!”
Kwadrant Scholengroep verzorgt onderwijs voor de mens, voor iedere mens en voor de gehele mens. Niet alleen het verwerven van kennis is belangrijk, maar ook de sociaal-emotionele, creatieve, spirituele, lichamelijke en technische ontwikkeling dragen bij tot de vorming en ontwikkeling van een leerling tot een evenwichtige volwassen mens. Voor de scholengroep is deze pedagogische visie het ‘Leitmotiv’ in het pedagogisch en daaruit voortvloeiend ook het didactisch handelen. De aandacht voor iedere en de gehele mens geldt ook ten aanzien van de medewerkers van de scholengroep, die de scholengroep moeten ervaren als een aangename, persoonlijke en veilige werkomgeving.
Organisatie in ontwikkeling
Herinrichting van het Cambreur College in vier afdelingen en vier teams.
Nieuwbouw voor mavo, (t)havo en (t)vwo van het Cambreur College.
Het Hanze College werkt aan Sterk Techniekonderwijs en is penvoerder in de regio Amerstreek.
Het Hanze College werkt met een jong team aan “Samen Regie, Samen Energie”.
Terugblik
Succesvolle aanpak van rekenen op het Hanze College: De school is van 1 van de 100 slechtste scholen van Nederland naar de 25% beste scholen gestegen voor wat betreft het rekenonderwijs. Een aantal docenten heeft hiervoor een post hbo-opleiding RT gevolgd. Vervolgens heeft de school gekozen voor een eenduidige wijze van rekenonderwijs. De resultaten van de nieuwe aanpak zijn zichtbaar in de resultaten van het vak rekenen, maar ook bij andere aanverwante vakken.
Zorg over toename complexe problematiek in het vmbo (Hanze College): De school heeft docenten nodig die meer pedagogisch dan didactisch zijn opgeleid. De school lost veel problemen zelf op. De school komt echter handen te kort. De verantwoordelijkheid voor jeugdzorg is belegd bij de gemeenten. Daarmee is de meldplaats voor problemen een anoniem loket geworden in plaats van de school. Dit is een ongewenste situatie. De school wil weer de vindplaats zijn van (complexe) problematieken en wil dat in de school een schoolmaatschappelijk werker rondloopt.
Invoering van het vak D&P op het Cambreur College: Vanuit de visie van het vernieuwd vmbo is het vak D&P opgestart voor de mavo en zal verder worden ontwikkeld voor alle leerlingen van het vmbo van het Cambreur College. Het doel is leren op maat. Leerlingen ontdekken vanuit de praktijk waar hun talenten en interesses liggen.
Ervaring in het traject nieuwbouw (Cambreur College): De school heeft leerlingen betrokken bij het bouwproces. Zij hebben zitting genomen in de ontwikkelgroep en zijn derhalve ook betrokken geweest bij het opstellen van het programma van eisen. Besloten is om de school verticaal te blijven organiseren; alle opleidingen komen in aparte delen van het gebouw.