Mollerlyceum

www.mollerlyceum.nl
rector: Titus Frankemölle 
opleidingen: vwo, havo, mavo
locaties:

  • Mollerlyceum, Bergen op Zoom

“ENJOY LIFE”

Het Mollerlyceum is een school voor gymnasium, atheneum, havo en mavo in Bergen op Zoom. Het Mollerlyceum is een sterke, flexibele en kleinschalige onderwijsinstelling in de regio, die zich profileert als een school waar leerlingen goed onderwijs ontvangen, waar leerlingen gekend zijn en zichzelf mogen en kunnen zijn. Onder het motto Enjoy Life zijn wij een school waar goed onderwijs hand in hand gaat met nadrukkelijke aandacht voor de persoonlijke vorming en groei van leerlingen. Kenmerkend voor de school is de van flexibiliteit binnen de organisatie en de vele mogelijkheden om maatwerk te bieden. Enjoy Life betekent ook dat een goed, gelukkig en succesvol leven bijdragen aan goede onderwijsprestaties. Vanuit onze katholieke waarden ondersteunen wij onze 700 leerlingen in de ontwikkeling van hun bijdrage aan onze samenleving van de toekomst.

Organisatie in ontwikkeling

  • De ontwikkeling van de school zorgt voor een aanzuigende werking in de Bergse krimpende onderwijsmarkt.

  • Continuïteit en stabiliteit zijn op orde. De samenwerking in Bergen op Zoom met het Juvenaat en het Roncalli wordt omarmd.

  • Enjoy Life is het centrale thema van de school: het combineren van een leer- en leefomgeving. Zowel voor leerlingen en medewerkers (maatschappelijke bewustwording.

  • De MAVO is in afbouw en voor schooljaar 2019 -2020 heeft het Mollerlyceum nog één vierde klas mavo leerlingen.

Terugblik

Didactisch coachen: Het Mollerlyceum werkt vanuit een onderwijsvisie waarbij ontwikkeling van zelfstandigheid bij het leren in combinatie met verantwoordelijkheid voor de eigen persoonlijke ontwikkeling en goed burgerschap vooropstaan. Verantwoordelijkheid van en door de leerling, geholpen door onze docenten, om zelf meer regie te nemen over hun eigen cognitieve en sociaalemotionele ontwikkeling. Het Mollerlyceum geeft hier mede invulling aan door nog nadrukkelijker dan voorheen te werken met leerdoelen planners en leerplanners. Dit past bij onze opvattingen over maatwerk en gepersonaliseerd leren. In ons didactisch coachen spreken wij hoge verwachtingen uit naar onze leerlingen. De docent is immers ook de coach van de leerling met als doel meer aandacht voor emoties en waardering van leerlingen, die, als ze onverhoopt niet positief zijn, het leerproces van de leerling in de weg kunnen zitten. Onze gezamenlijke professionalisering zorgt voor de ontwikkeling van betere coachvaardigheden van onze docenten en verbetering van de leeropbrengsten van onze leerlingen.