OMO Scholengroep Helmond – Vakcollege Helmond

www.omoscholengroephelmond.nl
rector a.i.: Jan van de Rijdt
opleidingen: vwo, havo, mavo, vmbo
locaties:

  • Carolus Borromeus College , Helmond

  • Dr.-Knippenbergcollege, Helmond

  • Praktijkschool Helmond, Helmond

  • Vakcollege Helmond, Helmond

De scholengroep kenmerkt zich door een breed onderwijsaanbod op herkenbare locaties, waarin ruimte is voor de eigen cultuur. Kwaliteitsschool, onderscheidend, innovatie en talentontwikkeling zijn sleutelwoorden. De scholengroep kiest voor kleinschaligheid binnen het grote geheel. Het grote verband maakt het mogelijk dat leerlingen zonder problemen kunnen doorstromen naar andere schooltypes en zo het diploma halen dat bij hen past. De kleinschaligheid in deelscholen voorkomt dat leerlingen verloren lopen en zorgt voor een flexibele organisatie.

Organisatie in ontwikkeling

  • Aantal directieleden is beperkt waardoor teamleiders een grote rol hebben.

  • Er is aandacht voor een evenwichtige verdeling van de leerlingen over de stad.

  • Nieuwbouw voor het Dr. Knippenbergcollege in samenwerking met de gemeente Helmond. Integratie van een stadion en sporthal met raakvlakken naar het onderwijs.

  • Onderlinge relaties tussen de scholen zijn goed, er wordt volop samengewerkt op allerlei terreinen.

Terugblik

Project XS (Carolus Borromeus College)

De school experimenteert met een groep (zeer) hoogbegaafde leerlingen. Deze leerlingen hebben het basisonderwijs afgerond, maar veelal een of meerdere groepen overgeslagen. De docenten zijn speciaal geschoold en passen de lesinhoud aan op deze specifieke groep. Alle lessen worden in hetzelfde lokaal gegeven, behalve de praktijkvakken. De leerlingen hebben twee mentoren en een buddy (leerlingen van 5 of 6 vwo). Extra vakken die zij volgen zijn Arabisch, science, M&M en humaniora.

Talentontwikkeling (Vakcollege Helmond)

Door middel van diverse creatieve, kunstzinnige en beroepsgerichte activiteiten, zowel binnen als buiten school, worden de leerlingen uitgedaagd om het beste uit zichzelf te halen en te ontdekken waar ze goed in zijn. Al deze ervaringen worden op genomen in Volution, een digitaal portfolio om trots op te zijn.

Domeinonderwijs (Dr.-Knippenbergcollege)

Onder het motto ‘Onderwijs laten bloeien!’ is gestart met één klas volgens het concept ‘Domeinonderwijs’. Domeinonderwijs is een ‘co-creatie’ tussen de scholen binnen de scholengroep, op het gebied van gepersonaliseerd leren. Het initiatief heeft in korte tijd vorm gekregen. Het geeft onderwijsvernieuwing een gezicht. Gewerkt wordt met leerlabs, die ondersteund worden door ateliers. De persoonlijke vorming en mondiaal burgerschap staan centraal. Een van de doelen van domeinonderwijs is om de zelfsturing van de leerlingen te verhogen.