Script!
Koers 2023 bepleit ‘samen leren’ in de betekenis van ‘leren van en met elkaar’. Kennisdeling is daarbij onmisbaar. Dat geldt nog sterker voor praktijkonderzoek van docenten, die op methodologisch verantwoorde wijze nagaan of hun lespraktijk het leren van leerlingen verbetert. Het bereikbaar maken van praktijkonderzoek is een kwaliteitseis. Het is zo mogelijk een collegiale dialoog te voeren over het onderzoek. Het ‘webbased’ platform www.script-onderzoek.nl maakt die kennisdeling en dialoog mogelijk.
Script! biedt ruimte aan docenten en onderzoekers van de lerarenopleidingen die verbonden zijn aan de academische opleidingsscholen om te publiceren. Er zijn vijf publicatierubrieken:
Script! Publicaties - praktijkonderzoek in artikelvorm
Script! Talks - praktijkonderzoek in een 8 minuten-videopresentatie
Script! Interview - over ervaringen tijdens het doen van onderzoek
Script! Dialoog - voor opinievorming
Script! Themabundel - gebundelde bijdragen rond een onderwijskundig thema
Ook leerlingen kunnen onderzoek in het kader van hun profielwerkstuk delen met de wereld via Script! Student Talks. Het gaat om leerlingen die door de school zijn voorgedragen voor de OMO-profielwerkstukprijs. De redactie van Script! speelt zo in op de ontwikkeling van onderzoeksleerlijnen voor leerlingen:
Script! Student Talks - onderzoek door leerlingen in een 5 minuten-videopresentatie
Script! blijft goed bezocht en is zelf in vergelijking met 2016 en 2017 beter bezocht. Een globale vergelijking maakt dit zichtbaar:
Jaar | Sessies | Gebruikers | Pagina weergave |
2016 | 5.573 | 4.329 | 12.815 |
2017 | 6.353 | 5.002 | 13.777 |
2018 | 7.960 | 6.531 | 14.366 |
Bron: google-analytics
De redactie bestond dit verslagjaar uit dr. Q. Elvira (Radboud Universiteit), dr. R. Aarts (Tilburg University), dr. M. Thurlings (Technische Universiteit Eindhoven) en dr. J. Hulsker (vereniging Ons Middelbaar Onderwijs).