Scholengroep Het Plein – Antoon Schellenscollege
www.sghetplein.nl
rector: Corinne Sebregts
opleidingen: vwo, havo, mavo, vmbo en praktijkonderwijs
locaties:
Aloysius De Roosten, Eindhoven
Antoon Schellenscollege, Eindhoven
Pleinschool Helder, Eindhoven
Praktijkschool Eindhoven, Eindhoven
Sint-Joriscollege, Eindhoven
Vakcollege, Eindhoven
Om in de maatschappij te kunnen slagen hebben jongeren meer nodig dan inhoudelijke kennis. Mensen moeten in de hedendaagse samenleving vaardig, competent, sociaal en creatief zijn. Daarbij moet creativiteit opgevat worden als mentale creativiteit: het vermogen flexibel om te gaan met nieuwe situaties, kansen te zien en deze weten te benutten. De vestigingen van Scholengroep Het Plein zorgen ervoor dat leerlingen zich breed ontwikkelen tot jongeren die zelfbewust en lerend in het leven staan. De leerlingen ontwikkelen vaardigheden die een belangrijke basis zijn voor maatschappelijk functioneren, de zogeheten 21st century skills.
Organisatie in ontwikkeling
Meerwaarde van de scholengroep.
Huisvesting is bij 4 van de 6 scholen onder de maat blijkt uit de scores op leerlingtevredenheid. Overleg met de gemeente is gaande, maar verloopt moeizaam.
De scholengroep is gestart met een traject ter verbetering en versterking van de ao/ic.
Financiering van het Centrum voor Topsport en Onderwijs (CTO) is onvoldoende, haalbaarheid van dit programma wordt onderzocht.
Terugblik
Scholengroep Het Plein: Tijdens het opstellen van het schoolplan zijn als verbindende waarden en drijfveren voor alle vestigingen van de scholengroep de termen ‘diversiteit’, ‘bijdragend’ en ‘kansrijk’ gekozen. Naast deze kernwaarden is er ook een meer praktische binding tussen de vestigingen van de scholengroep ontstaan. De scholen werken onder meer samen in kwaliteitszorg, aspecten van bedrijfsvoering, leerlingenondersteuning, onderwijskundig gebruik van ICT en ICT-voorzieningen. Op een aantal van deze onderwerpen zijn de stafdiensten al (her)ingericht; zij ondersteunen en zorgen voor eenheid in de keuzes die gemaakt worden.
Positionering en profilering van het Sint-Joriscollege: De positionering en profilering van de school was onduidelijk geworden en de motivatie van leerlingen bleek matig. Daarom heeft de school een nieuwe onderwijskundige visie ontwikkeld. Belangrijke elementen hierin zijn o.a. de regie neerleggen bij de leerlingen en de veranderende rol van de docent. Betekenisvol, samenhangend en actief leren maken onderdeel uit van de aanscherping van de profilering. Gekozen is voor vakoverstijgende projecten en keuzewerktijd voor de leerlingen. In het huidige plan van eisen voor de nieuwbouw heeft de nieuwe onderwijskundige visie een plaats gekregen.
School- en onderwijsontwikkeling Antoon Schellenscollege: In 2018 is gekeken naar de juiste inrichting van het onderwijs, het aanbod en de diverse arrangementen. ’t Antoon heeft een instrument ontwikkeld dat aantoont dat de leerlingen speciale ondersteuning nodig hebben om zich zo te ontwikkelen dat ze kunnen slagen in de bovenbouw van het reguliere vmbo. Ook wordt gekeken naar de financiën en de vertaling ervan naar de organisatiestructuur.
Bij Helder havo/vwo is gewerkt aan kwaliteitsborging: Na het minder positieve oordeel van de inspectie in 2017 heeft de school een verbeterplan en een plan van aanpak opgesteld. In 2018 heeft de inspectie de ontwikkelingen en inrichting van structuren in de school positief beoordeeld. In 2019 volgt een volgend, afsluitend herstelonderzoek.
En verder..: Vakcollege Eindhoven zoekt meer de samenwerking met het bedrijfsleven op, onder andere door inzet van de subsidie ‘Sterk techniek onderwijs’. Praktijkschool Eindhoven heeft het thema ‘Werken aan mogelijkheden’ opgepakt en Aloysius/de Roosten werkt vanuit het thema ‘Op weg naar een kansrijke toekomst’. Zij hebben in december 2018 een positief inspectieoordeel ontvangen naar aanleiding van een verificatieonderzoek.