Van Maerlant

www.vanmaerlant.nl 
directeur: Fleur Cerini
opleiding: mavo, vmbo
locatie:

  • ’s-Hertogenbosch

‘Van Maerlant geeft ruimte aan talent door ondernemend onderwijs’. Kortom: de actiefste school!

Op Van Maerlant krijgen leerlingen alle kans om hun eigen ideeën, plannen, voorstellen ofwel hun ‘ondernemingen’ met hulp van school tot uitvoering te brengen. Bijvoorbeeld: op Van Maerlant nemen leerlingen het voortouw bij een te organiseren sportdag, ze zijn medewerkers in de schoolkantine of ze organiseren kleinere tentoonstellingen gedurende het jaar. Denk ook aan schoolfeesten en de leerlingenraad.

Organisatie in ontwikkeling

  • Visie- en klankbordgroep ontwikkelen Toekomst Bestendig Onderwijs (TBO).

  • Bestendigen onderwijsaanbod door middel van een nieuw Regionaal Plan Onderwijsvoorzieningen (RPO).

  • Eigenaarschap en eigen verantwoordelijkheid vergroten op basis van vertrouwen en onderzoek voor zowel leerlingen als medewerkers.

  • Taakstelling in formatieve zin.

Terugblik

Bouwplannen
In 2018 is het Plan van Eisen vormgegeven vanuit de onderwijsvisie voor toekomstbestendig onderwijs (TBO) in een passend gebouw. Duidelijk is dat diversiteit en flexibiliteit van ruimtes noodzakelijk zijn om het onderwijs beter af te stemmen op het huidige leren van de leerlingen.

Dienstverlening en Producten (D&P)
Bij Van Maerlant wordt het vak Dienstverlening en Producten (D&P) gegeven. Het vak bestaat uit vier onderdelen: media, gastheerschap, sport en evenementen. Leerlingen geven aan het een leuk vak te vinden, onder andere vanwege de vrijheid en eigenaarschap die ze hierbij hebben. De creativiteit wordt bevorderd. Het doel is ook om meer vakoverstijgend onderwijs te bieden. Er wordt zoveel mogelijk gewerkt met betekenisvolle levensechte opdrachten.

Tutorleren
Het doel van tutorleren is het bieden van ondersteuning aan een eerstejaars leerling (tutee) door een derdejaars leerling (tutor). Het betreft een pilot gestart in het huidige schooljaar. De tutoren worden opgeleid voor hun rol. Tutorleren bevordert tevens de integratie tussen onderbouw en bovenbouw. Tutees kiezen zelf in welk(e) vak(ken) ze ondersteund willen worden. Mentoren vormen de schakel voor leerlingen die geen gebruik maken van een tutor.