Rythovius College

www.rythoviuscollege.nl
rector: Marleen van den Hurk-van Son
opleidingen: vwo, havo, mavo
locatie:

  • Eersel

Het Rythovius is een kleine, veilige, vertrouwde school die leerlingen voorziet in een brede vorming, waar kennisoverdracht, reflectie en ontwikkeling centraal staan naast oefenen, uitproberen, vallen en opstaan. Belangrijke pijlers voor het onderwijsbeleid zijn positiviteit, ‘Bildung’ en openheid. Het Rythovius College staat leerlingen bij in hun vorming tot zelfstandige, zelfbewuste burgers die met een open en verbonden blik hun omgeving aanschouwen, benaderen en proberen vorm te geven. Er is aandacht voor de verbondenheid van de leerlingen met ‘het andere’ in de breedste zin van het woord. Niet alleen ik, maar ook jij. Niet alleen hier, maar ook elders. Niet alleen nu, maar ook vroeger en straks.

Organisatie in ontwikkeling

  • Doorvoeren van veranderingen in het management van de school.

  • Regionale samenwerking meer benutten vanwege de omvang van de school.

  • Huisvesting nader bekijken, mede in het licht van de toekomstige omvang van de school.

Terugblik

Gebruik VR-bril bij biologie: In havo4 en vwo4 is gestart in een pilot met het gebruik van een Virtual Reality-bril (met controllers), als aanvullende werkvorm in de lessen biologie. De bril wordt ingezet om ondenkbare situaties visueel en ruimtelijk te maken. De rest van de klas kijkt mee op een scherm. De werkelijkheid wordt hierdoor beter in beeld gebracht, waardoor de beleving bij de leerling vergroot wordt. De leerlingen geven aan het gebruik van de bril interessant en vernieuwend te vinden, waardoor de lesstof beter blijft hangen. Een van de uitdagingen is het vergroten van het aantal applicaties waarvan gebruik gemaakt kan worden.

Schoolplan: In 2018 is een nieuw schoolplan ontwikkeld. De belangrijkste speerpunten zijn het positieve leerklimaat, de brede vorming van de leerlingen: Bildung en de openheid en verbondenheid met de omgeving. Binnen de afdelingen is gewerkt aan het samenstellen van de jaarplannen. In deze plannen is de gedeelde visie duidelijk zichtbaar, naast het accent per afdeling:
-De mavo-afdeling: het anders organiseren van het onderwijs zodat het beter aansluit bij de behoefte van de leerlingen en hun autonomie bevordert. Daarnaast buigen zij zich over de profilering van hun afdeling.
-De havo-afdeling: het bevorderen van de motivatie van leerlingen door het onderwijs anders in te richten. Hierdoor krijgen leerlingen meer verantwoordelijkheid en leren zij hiermee om te gaan.
-De vwo-afdeling: de verrijking en verdieping voor leerlingen, het zogenaamde flexcellentieprogramma. Daarnaast richten zij zich op het invoeren van WON binnen de vwo-afdeling.

Effectief leiderschap: De voltallige schoolleiding volgt een management development traject. Hierbij wordt gewerkt met de Birkmann analyse om elkaars sterktes optimaal te kunnen benutten en elkaars zwaktes op te kunnen vangen en te respecteren. Daarnaast bevordert dit traject de teamontwikkeling. In 2018 zijn er twee bijeenkomsten geweest, in 2019 volgen nog twee bijeenkomsten. Daarnaast worden de afdelingsleiders in staat gesteld een persoonlijk ontwikkeltraject te volgen.