Scholengemeenschap Were Di

www.weredi.nl
rector: Edward de Gier
opleidingen: vwo, havo, vmbo
locatie:

  • Valkenswaard

“superleuk … omdat je veel persoonlijke aandacht krijgt”

Toekomst in uitvoering! Dat houdt maatschappelijke oriëntatie in, persoonlijke betrokken­heid, kwaliteit en veiligheid. Leerlingen worden gestimuleerd zich breed te ontwikkelen. Zij krijgen dus zo veel mogelijk bagage mee voor een perspectiefvolle toekomst. Binnen het vmbo is Were Di Drie ondergebracht, een vorm van natuurlijk leren. In workshops, met experts binnen en buiten de school, met coaches en via eigen onderzoeken werken leerlingen aan uitdagende projecten. Bij de Were Di Academy kunnen alle leerlingen kennismaken met de meest uiteenlopende sporten en culturele activiteiten. 

Organisatie in ontwikkeling

  • Verdere samenwerking tussen de teams en de scholen vormt belangrijk aandachtspunt

  • Management Development traject voor leidinggeven-den.

  • Benutten data voor verdere kwaliteitsontwikkeling.

Terugblik

Ontwikkeling gymnasium met Expansio: In de brugklas van het gymnasium is gestart met het nieuwe (vakoverstijgende) vak Expansio. Het doel van het vak is dat leerlingen onderzoeksvaardigheden ontwikkelen. De ervaringen zijn positief. De projecten waren gevarieerd en de leerlingen hebben veel geleerd en ontdekt. Na ieder project wordt een moment van reflectie ingeruimd, waarbij de leerlingen op hun eigen wijze aangeven hoe ze het project hebben ervaren en hoe ze zich hebben gevoeld. Ze zeiden nog meer vrijheid te willen.

Het vak is tevens geëvalueerd met de ouders. Zij waren positief en gaven aan dat met name de competentie samenwerking sterk is ontwikkeld. Als aandachtspunten gaven zij mee om meer actualiteit te betrekken in de projecten en de leerlingen meer vrijheid te geven, bij het kiezen van een thema en bij de wijze waarop het eindproduct vorm krijgt. Een van de doelen voor volgend schooljaar is het versterken van de aansluiting van Expansio op de bovenbouw.

Natuurlijk leren op havo/vwo: In de sector havo/vwo is het proces gestart om een vorm van natuurlijk leren in te voeren. Er is een kerngroep en randgroep samengesteld die gaan met een externe begeleider nadenken over een nieuwe manier van onderwijs. De kerngroep heeft diverse bijeenkomsten gehad; een inspiratiemiddag, een zgn. wereldcafé, een overleg rond doelstellingen. Het grootste struikelblok is de wijze waarop dit type onderwijs aansluit bij het curriculum van het examen. Het doel is om het nieuwe type onderwijs in te voeren met ingang van schooljaar 2020/2021. De school blijft daarnaast regulier havo- en vwo-onderwijs aanbieden.

Art & Design binnen vmbo: Er is een pilot gestart voor het vak Art & Design, waarbij de vakken tekenen en handvaardigheid worden samengevoegd. Na een jaar wordt deze geëvalueerd. De reden van de samenvoeging van de vakken is dat deze niet meer aansloten bij de behoefte van de leerlingen. Daarnaast hebben gesprekken plaatsgevonden met het vervolgonderwijs om goed aan te kunnen sluiten op hun verwachtingen. In het nieuwe vak wordt vakoverstijgend gewerkt en worden o.a. de 21e-eeuwse vaardigheden van de leerlingen verder ontwikkeld. Leerlingen kiezen hun eigen leerroute en ontwikkelen eigen leerstrategieën. Ze krijgen casussen uit het werkveld voorgelegd die ze moeten oplossen. Hun horizon wordt verbreed door het aanbieden van meerdere kunstdisciplines.