Sint-Janslyceum
www.sjl.nl
rector: Jean Wiertz
opleidingen: vwo, havo, mavo
locatie:
’s-Hertogenbosch
"Ik ben blij met mijn keuze: het SJL is veel meer dan alleen een school"
Kerndoelen
Ambitieuze leercultuur: We stimuleren een groeigerichte leercultuur, met aandacht voor 21ste-eeuwse vaardigheden.
Positieve en veilige leeromgeving: We bieden een pedagogische omgeving met heldere kaders.
Duurzame en humane samenleving: We betrekken onze leerlingen bij het schoolleven, de Nederlandse maatschappij en de internationale samenleving.
Professionele en lerende organisatie: We bieden een stimulerende werkomgeving aan onze medewerkers die zich samen met anderen gedurende hun hele carrière blijven ontwikkelen.
Organisatie in ontwikkeling
Inrichten van kernteams in aansluiting op de onderwijskundige ontwikkelingen en passend bij de gewenste autonomie.
Uitvoeren van het mobiliteitsplan.
Op orde brengen van de bedrijfsvoering.
Viering van het 100-jarig bestaan van de school.
Terugblik
Extra onderwijsaanbod: De school heeft de specialisaties Econasium en Begaafdheidsprofielschool. Daarnaast is de invoering van het Bèta Challenge Programma voor de mavo-afdeling onderzocht en wordt invoering van dit programma overwogen. De activiteiten en de begeleiding voor hoog- en meerbegaafden zijn uitgebreid en onder bepaalde voorwaarden ook toegankelijk voor reguliere leerlingen. De Begaafdheidsprofielschool (BPS) dient steeds meer als vliegwiel bij het verwezenlijken van schooldoelen als het creëren van een ambitieuze leercultuur, versterken van motivatie, autonomie van leerlingen etc.
Imagoverbetering: Er is fors geïnvesteerd in het versterken van het imago van de school. In de media is er veel positieve aandacht geweest voor de school, met name voor de pedagogisch-didactische ontwikkeling die de school doormaakt. Dit heeft geresulteerd in een betere aanmelding dan de jaren daarvoor. Er is vertrouwen dat deze positieve tendens zich nog enigszins doorzet.
Personeelsformatie: Het afgelopen jaar stond in het teken van het reduceren van de personeelsformatie om deze zo in evenwicht te brengen met het leerlingenaantal. Dankzij de loyale medewerking van de collega-scholen is dit vrijwel volledig gelukt zoals het in het mobiliteitsplan was vastgesteld. Vanwege de verwachte daling van leerlingaantallen en de relatief hoge gemiddelde personeelslast zijn er echter verdere ingrepen noodzakelijk.