Sondervick College

www.sondervick.nl
rector: Monique van Roosmalen
opleidingen: vwo, havo, mavo, vmbo
locatie:

  • Veldhoven

‘Vertrouwen, variatie, leren en ontwikkelen, durf te denken, te delen en te doen’ zijn kernwaarden van de school. De visie op leren omvat onder andere:
- aandacht voor ontwikkelingsgericht leren, waarbij de leervraag van leerlingen uitgangspunt is;
-actueel, betekenisvol onderwijs in afstemming en samenwerking met de omgeving;
-leerlingen worden, in samenwerking met de ouders, opgeleid en opgevoed tot zelfbewuste en verantwoordelijke wereldburgers.

Organisatie in ontwikkeling

  • School kampt met negatief imago

  • Reorganisatie in schoolleiding

  • Herinvoering van 50-minutenrooster

  • Veel (individuele) personeelskwesties

  • Stevigere begeleiding leerlingen

  • Door dalend leerlingenaantal bijstelling van formatie noodzakelijk

Terugblik

Herinvoering van 50-minutenrooster: Er is een begin gemaakt met het beter organiseren, structureren en rust creëren in en buiten de school. Omdat het 45 minuten rooster met de flextijd teveel werkdruk gaf en geleid heeft tot veel onrust werkt de school sinds 1 augustus 2018 weer met een 50 minuten rooster. Er zijn in de nieuwe lessentabellen mentoruren en lesuren opgenomen die ondersteuning en extra begeleiding mogelijk maken.

Onderzoeksvaardigheden: Het vwo kent de ontwikkeling van WON, wetenschapsoriëntatie. WON is binnen vwo organisatorisch belegd bij enkele docenten. De activiteiten in het kader van AOS, de inzet van onderzoeksdocenten in het kader van de AOS en deelname aan het leeratelier van de vereniging, versterken de onderzoeksvaardigheden in de school van docenten en leerlingen. De bedoeling is om WON en het AOS onderzoeksteam te verbinden op zowel het ontwikkelen van de onderzoekende houding bij leerlingen als de onderzoeksvaardigheden bij docenten. Vanaf schooljaar 2017-2018 is er een stuurgroep AOS binnen de school, waar de AOS-doelstellingen in relatie tot schoolontwikkeling worden afgestemd.

Identiteit: In de lijn van herijking van waarden is een aantal beleidsdocumenten gemaakt of herzien (gedragscode, pestpreventie) en is gekozen voor ‘rots en water’ in plaats van een ander anti-pestprogramma. Rots en water gaat uit van respect, stelt vooral de hele mens centraal in plaats van dat het een specifieke gedraging afwijst of symptomen bestrijdt.

De school werkt nauw samen met vrijwilligersorganisaties op het gebied van welzijn en zorg, verenigd in vrijwilligersorganisatie Kordaat. Via stages en vanuit de (voormalige) maatschappelijke stage dragen leerlingen bij. Met Kerst was er een actie om bij zieke bejaarden kerststukjes te brengen.