Metameer - jenaplan Boxmeer
www.metameer.nl
rector: Berita Cornelissen
opleidingen: vwo, havo, mavo, vmbo
locaties:
Stevensbeek
Jenaplan Boxmeer
Metameer gaat voor brede ontwikkeling in een krachtige regionale school
Metameer is een krachtige regionale leergemeenschap met twee locaties voor voortgezet onderwijs. Het stimuleren van brede ontwikkeling van onze leerlingen staat centraal. Hierbij is het bewust inzetten van talenten essentieel. Onze schoolontwikkeling heeft drie speerpunten: het versterken van zelfverantwoordelijk leren, het verstevigen van de lerende organisatie en het intensiveren van partnerschappen.
Zelfverantwoordelijk leren versterken
Leerdoelgericht leren werken: Vakoverstijgende leer- en ontwikkelgroepen werken aan het versterken van het formatief handelen in de vaklessen door het ontwikkelen van praktijkvoorbeelden en door het uitvoeren van lesbezoeken, waarbij de cirkel van feed-up, feedback en feed-forward centraal staat. Een locatie-overstijgende werkgroep ICT & toetsing heeft verkend welke ICT-instrumenten vakgroepen al inzetten bij het formatief handelen en welke gewenst zijn. Een instrument wordt nu onder begeleiding toegepast in de lessen. In de pilot bij 4 havo-vwo werken leerlingen middels een nieuw concept, waarin zij ruimte krijgen om te kiezen hoe zij leerdoelen realiseren.
Toetsinstrumenten dragen bij: Om de kwaliteit van schoolexamens te verbeteren zijn we gestart met het uitwerken van toetsmatrijzen. Ook werken locaties toe naar afstemming van de PTA’s.
Docenten zijn didactisch coach: Op beide locaties is de meerderheid van docenten en onderwijsassistenten structureel bezig met ‘didactisch coachen’. Er zijn beeldcoaches en leerlingenacteurs opgeleid die ingezet worden voor de professionalisering van het pedagogisch-didactisch handelen van collega’s. Mentoren en vakdocenten passen het geleerde toe in de les en in frequente coach- en driehoeksgesprekken.
Werken aan brede ontwikkeling: De burgerschapscoördinatoren hebben een locatie overstijgende studiedag verzorgd over burgerschapsvorming. Ook vinden er pilots plaats op het vlak van executieve functies.
Lerende organisatie verstevigen
Onderwijskundig leiderschap stimuleren: Leidinggevenden leven het voorbeeldgedrag voor aan informeel leidinggevenden en overige medewerkers op het vlak van het werken vanuit talenten, opbrengstgericht werken en andere scholingsthema's zoals didactisch coachen en leerdoelgericht werken.
Onderzoekende houding stimuleren: Er zijn leer- en ontwikkelgroepen aan de slag met onderzoek naar formatief handelen en executieve functies. Ook hebben we in samenwerking met de Universiteit Maastricht onderzoek voorbereid naar de succesfactoren van het werken met heterogene groepen voor kansenverbetering en naar hoe in een heterogene setting beter in te spelen op de behoeften van HV-leerlingen.
Opbrengstgericht werken versterken: Dit jaar lag de nadruk binnen de cyclus van opbrengstgericht werken op het verhelderen van verwachtingen en verantwoorden.
Zelfreflectie benutten: Het benutten van talenten en reflecteren op de drie vragen van leren is verwerkt in de nieuwe gesprekscyclus, die al in praktijk is toegepast.
Partnerschappen intensiveren
Doorlopende leerlijnen faciliteren: De onderzoeksgroep PO-VO werkt aan afstemming over het werken aan executieve functies. Vanuit het plan versterkt techniek onderwijs in de regio maakt ook het PO gebruik van het nieuwe TechLab.
Loopbaanleren versterken: Door corona lag de focus van de LOB-ontwikkeling op de pilots Techniek & Toepassing (T&T) en Informatie Technologie (IT). Locatie Stevensbeek heeft het curriculum voor het vak Techniek & Toepassing al een jaar uitgevoerd. Locatie Boxmeer heeft binnen de pilot Informatie Technologie het curriculum ook toegankelijk maakt voor de vmbo-basis en -kader leerlingen. Verder ging er veel inzet naar het zo veel mogelijk door laten gaan van stages en waar dit niet mogelijk bleek het aanbieden van vervangende opdrachten.
Corona en NPO-schoolprogramma
Metameer heeft de NPO-middelen benut om de ambities en speerpunten uit het schoolplan te versterken en waar mogelijk te versnellen. De visie op ondersteuning is ingevoerd op beide locaties. Door het instellen van locatiespecifieke ondersteuningsteams lukt het beter om tijdig de juiste ondersteuning te koppelen aan ontwikkelvraag van leerlingen. Daarnaast is een werkgroep gestart met het uitwerken van onze visie op ‘leerling in beeld’. Vanuit onze visie op ondersteuning en op ‘leerling in beeld’ richten we ons op het optimaliseren van de procesgang rondom het goed zicht houden op de ontwikkeling van leerlingen en het beter benutten van de beschikbare gegevens ten gunste van hun brede ontwikkeling.