Persoonsvorming en socialisatie
Naast kwalificatie (kennis, vaardigheden, houding) hechten we ook veel belang aan socialisatie (betrokkenheid, relatie, burgerschap) en subjectificatie (persoonsvorming, identiteit, waarden). De aandacht hiervoor is dit jaar versterkt door de mogelijk sociale vertragingen die leerlingen opgelopen hebben als gevolg van het afstandsonderwijs in coronatijd.
Onder andere in de lessen levensbeschouwing en mens en maatschappij wordt veel aandacht besteed aan bezinning, begrip, zelfacceptatie, eigen verantwoordelijkheid en bewustwording van jezelf en de wereld om je heen. Tijdens dramalessen worden leerlingen gestimuleerd hun identiteit te ontdekken en hun gevoelens te uiten. En hun creatief (denk)vermogen verder te ontwikkelen.
Op alle niveaus wordt leerlingen onder meer geleerd te reflecteren op houding en gedrag, keuzes te maken, feedback te geven, samen te werken, (arbeids)vaardigheden te ontwikkelen en te presenteren. Dit gebeurt in de vaklessen maar ook tijdens mentorlessen, projectweken, masterclasses, kloosterdagen, internationaliseringsactiviteiten en andere projecten.
Voorbeelden van projecten op de scholen zijn het ‘Maatjesproject’ van Vluchtelingenwerk, waar leerlingen gekoppeld worden aan kinderen van nieuwkomers, project ‘Goed!’, dat een positieve groepsontwikkeling stimuleert, ‘Buddyproject’, waar leerlingen uit de bovenbouw gekoppeld worden aan leerlingen uit de onderbouw voor hulp en als vertrouwenspersoon, ‘Rots en water’, om weerbaar te worden.
Tijdens het verslagjaar is een start gemaakt met de organisatie van een kennisdeelbijeenkomst met als doel alle verschillende initiatieven op de scholen met elkaar te delen en van elkaar te leren.