De Nieuwste School
www.denieuwsteschool.nl
rector: Marieke van den Hurk
opleidingen: vwo, havo, mavo
locatie:
Tilburg
Verwondering brengt je verder!
Kinderen leren optimaal als ze begrijpen wat ze moeten leren en waarom. Verwondering is daarbij het uitgangspunt. Door de leerling nieuwsgierig te maken wordt deze gemotiveerd om vragen te stellen, op zoek te gaan naar antwoorden en - op die manier - nieuwe kennis op te doen. Daarnaast is het belangrijk dat de leerling zichzelf goed leert kennen en leert nadenken over vragen als: “Wie ben ik?”, “Hoe verhoud ik me tot anderen? ”en “Wat of wie wil ik worden?” Vanuit het vertrouwen dat we in de leerling hebben, vragen we hem of haar steeds meer zelf keuzes te maken over wat en hoe hij of zij wil leren. We leren leerlingen hun eigen leren te regisseren en hiervoor verantwoordelijkheid te nemen. Dat noemen we eigenaarschap.
Door samen te leren verloopt dit leren beter. Door kennis in te brengen en te delen met anderen, ontwikkelen leerlingen nieuwe kennis en worden zij aangemoedigd om met goede, verrassende, vernieuwende of (te) gekke ideeën te komen.
Organisatie in ontwikkeling
De ambitiethema’s 2020-2024
Verantwoordelijkheid en eigenaarschap;
Kenniscreatie en co-creatie;
Leergemeenschap met een professionele cultuur.
Terugblik
Corona en het onderwijs op DNS
De coronacrisis heeft het jaar 2020 gedomineerd. Meteen nadat de lock-down was afgekondigd ging de school over op online onderwijs. Het voordeel was dat alle leerlingen al in het bezit waren van een laptop. Door frequent contact met de mentor lukte het DNS om de meeste leerlingen goed in beeld te hebben en te houden. Uit evaluaties van het onderwijs voor de zomervakantie bleek dat de meeste leerlingen en hun ouders duidelijkheid en eenvoud in het rooster verkiezen boven maatwerk. Deze conclusie werd gedeeld door de medewerkers en leidde tot het standpunt dat vanaf augustus 2020 het onderwijs altijd door zou gaan conform rooster. In principe en bij voorkeur op school en online voor de leerlingen die vanwege corona thuis moesten zijn. Toen vanwege veel coronabesmettingen in november alle leerlingen van leerjaar 1 en 2 gedurende tien dagen online onderwijs moesten volgen, verliep dat goed, evenals de overgang naar de tweede lock-down net voor de kerstvakantie. Deze aanpak bracht rust en daardoor is het gelukt om de geplande schoolontwikkeling te laten doorgaan.
Vanaf oktober 2020 is het ‘plusprogramma’ operationeel waar leerlingen die dat nodig hebben extra onderwijs in bepaalde leergebieden of vakken krijgen. Vanaf december verblijven alle examenleerlingen thuis met daarnaast een groep van ongeveer 60 leerlingen voor wie het beter is om naar school te komen. Deze leerlingen volgen op school online onderwijs op anderhalve meter afstand.
Kansen voor leerlingen vergroten
Op DNS zitten leerlingen in brede heterogene brugklassen zodat alle leerlingen minimaal twee jaar de tijd krijgen om zich te ontwikkelen en te laten zien waar ze staan. We weten dat het leerproces van de leerling het best bevorderd wordt door goede inhoudelijke feedback. Daarom werkt de school in leerjaar 1 niet met cijfers of beoordelingen, maar krijgen leerlingen uitsluitend inhoudelijke feedback. Deze werkwijze is in ontwikkeling en wordt doorgezet naar de opvolgende leerjaren.
Heroriëntatie op de organisatiestructuur
In mei 2020 is op de vraag of de huidige organisatiestructuur helpt om de ambities 2020-2024 te bereiken een negatief antwoord gekomen. In het najaar 2020 is een werkgroep o.l.v. een extern organisatiedeskundige aan het werk gegaan om een beter alternatief te zoeken. De school denkt die gevonden te hebben in de team gecentreerde arbeidsorganisatie, waar de gehele school wordt georganiseerd rondom de ontwikkeling van de leerling. In 2021 oriënteert DNS zich verder op deze organisatievorm.
Burgerschap en de verbinding met de buitenwereld
De school wil dat leerlingen ook tijdens hun schooltijd de verbinding ervaren met hun omgeving. Tijdens Challenge-uren in mavo 4 bijvoorbeeld werken leerlingen samen met externe partijen. Daarnaast voeren leerlingen voor humanics, science en arts-projecten uit in de wijk, delen veel gastdocenten hun kennis en ervaring met de leerlingen, participeren leerlingen voor meesterproeven in onderzoeken van de Tilburg University en leggen leerlingen met onderzoek in de onderbouw de relatie naar de omgeving.