Elzendaalcollege – Boxmeer
www.elzendaalcollege.nl
waarnemend rector: Lisette Verstegen (Jacques Marsmans rector tot 1 december 2020)
opleidingen: vwo, havo, mavo, vmbo
locaties:
Boxmeer
Gennep
Het Elzendaalcollege biedt elke leerling een optimale kans om het diploma te behalen dat het beste bij zijn of haar capaciteiten past. De school heeft twee vestigingen, één in Boxmeer en één in Gennep. Op beide locaties wordt, met een scherpe blik op de toekomst, het maximale uit een leerling gehaald. Dit doen we in een veilige, vertrouwde en tegelijkertijd innoverende leeromgeving waarbij onze leerlingen alle aandacht krijgen die ze nodig hebben.
Organisatie in ontwikkeling
Het vinden van de balans tussen leerlingaantallen en formatie door middel van natuurlijk verloop.
Werken aan effectief en gespreid leiderschap in de school.
Nog meer betrekken van leerlingen en ouders in het gesprek over het onderwijs.
In toenemende mate wordt er kennis met elkaar (digitaal) gedeeld.
Grote tevredenheid onder medewerkers (MTO).
Herschikking van aanbod in de regio (Land van Cuijk).
Terugblik
Onderwijs in coronatijd
In het vroege voorjaar van 2020 had de school plotseling onderwijs op afstand te verzorgen. Nieuwe werkvormen werden ontwikkeld en toegepast met behulp van diverse digitale middelen. Leraren deelden kennis en werkzaamheden. Leerlingen kregen via een duidelijke structuur les op afstand of werkten aan (digitale) opdrachten.
De schoolexamens en resultaatverbeteringstoetsen zijn uiteindelijk naar tevredenheid op school afgerond. Op feestelijke wijze is de diplomering voor onze leerlingen en ouders georganiseerd.
Na de zomervakantie bleek het onderwijs blijvend verrijkt met een aantal digitale programma’s. De meeste leerlingen volgden fysiek onderwijs op school, hetgeen toch voorwaarde is om de kwaliteit van het onderwijs, dat wil zeggen het leveren van optimale ondersteuning om de lesstof goed te verwerken én aandacht voor de persoonsvorming, optimaal te laten zijn.
Camera’s werden aangeschaft om het noodzakelijke hybride onderwijs zo goed mogelijk te ondersteunen. Leerlingen thuis konden de lessen blijven volgen en docenten thuis konden de lessen blijven geven.
Goed onderwijs binnen een veilige leer- en leefgemeenschap
Tijdens de pandemie zijn leerlingen, ouders en personeelsleden bezorgd over hun gezondheid en veiligheid. De school heeft getracht om de werkomstandigheden zo optimaal mogelijk te organiseren. Er zijn spatschermen, CO2 meters voor lokalen en kantoren, mondkapjes en faceshields aangeschaft. In de school hangen overal aanduidingen en uiteraard volgen we de hygiënemaatregelen.
Samen met de leerlingen, het personeel en de ouders heeft de school in de steeds veranderende situatie een duidelijke en veilige structuur proberen te realiseren. We streven ernaar dat leerlingen zich binnen deze structuur zowel tijdens het afstandsonderwijs als op school zich goed kunnen ontplooien.
Betrokkenheid leerlingen en ouders
De drie kernwaarden van ons schoolplan - verantwoordelijkheid, veiligheid en relatie - zijn meer dan ooit tot uiting gekomen in de betrokkenheid van leerlingen en ouders. Het onderwijs en de organisatie van het onderwijs staan onder druk in deze coronatijd. Continu voert schoolleiding het gesprek daarover niet alleen met docenten, maar vooral ook met leerlingen en ouders. De leerlingenraad, het ouderteam en leerlingen en ouders van de medezeggenschapsraad spelen steeds nadrukkelijker en zeer gewaardeerd hun rol in het evaluatie- en besluitvormingsproces.
Versterken regionale samenwerking
2020 heeft ook in het teken gestaan van het verder versterken van de regionale samenwerking. Tussen de regionale vo-scholen is de samenwerking op veel terreinen verder versterkt. Binnen het regionale project Sterk Techniekonderwijs werkt de school in de regio als penvoerder intensief samen met alle middelbare scholen, het primair onderwijs, het mbo, het bedrijfsleven en de opleidingsbedrijven. Deze samenwerking is goed verlopen.