OMO Scholengroep De Langstraat – Walewyc-mavo
www.sgdelangstraat.nl
rector: Edwin Verlangen (Jan van Pelt tot oktober 2020)
opleidingen: vwo, havo, mavo, vmbo
locaties:
d’Oultremontcollege, Drunen
Dr. Mollercollege, Waalwijk
Van Haestrechtcollege, Kaatsheuvel
Walewyc-mavo, Waalwijk
OMO Scholengroep De Langstraat biedt aan ongeveer 3.300 leerlingen onderwijs op alle niveaus: vmbo, mavo, havo, atheneum en gymnasium. Binnen de scholengroep vallen het Dr. Mollercollege en de Walewyc-mavo in Waalwijk, het Van Haestrechtcollege in Kaatsheuvel en het d’Oultremontcollege in Drunen. De scholen willen - elk met een eigen accent - onderwijs op maat bieden, respect als kernwaarde overdragen, zorg en begeleiding bieden ten dienste van het leerproces en aandacht schenken aan de algehele ontwikkeling van de leerlingen.
Organisatie in ontwikkeling
Per 1 oktober heeft rector Jan van Pelt het stokje overgedragen aan Edwin Verlangen
De scholengroep is gestart met een ontwikkelingstraject ‘Waarom-hoe-wat’. Hoe laden we Koers 2023 voor de Langstraat? Wat is de ‘bedoeling’ van de scholengroep en hoe gaat iedere school die vertalen naar concrete jaarplannen en gedrag en ontwikkeling?
Het weerstandsvermogen is op peil gebracht.
Afstandsonderwijs is stevig opgepakt, gebouwd op een prima ICT-omgeving.
Aanbod Langstraat Academie is verbreed en nog meer toegespitst op de geformuleerde leerbehoeftes.
Terugblik
Sterk Techniek Onderwijs (Walewyc-mavo)
In 2020 is de Walewyc-mavo aangesloten bij de regio Noord-Oost ter bevordering van techniek en technologie in het vmbo. Twee docenten zijn extra gefaciliteerd om de versterking van techniek vorm te geven binnen onze school.
Door de samenwerking met scholen en bedrijven in de regio zijn er diverse activiteiten vanuit het vak techniek ontwikkeld, zoals: projectdagen techniek in samenwerking met het bedrijfsleven, een speciale techniekklas op vrijdagmiddag waaraan leerlingen vrijwillig kunnen deelnemen, excursies naar bedrijven en techniekdagen.
Verder is het curriculum van het beroepsgerichte vak dienstverlening en producten uitgebreid met extra technische en technologische toepassingen, het werken met 3D-printers, het ontwerpen van een drone en een elektrisch voertuig. Binnen het beroepsgerichte vak Dienstverlening & Producten is in 2020 een nieuw keuzedeel ontwikkeld: Robotica. Leerlingen kunnen dit keuzedeel meenemen als examenonderdeel van het beroepsgerichte vak.
Online onderwijs, ineens was het er (Dr. Mollercollege)
Nog niet vertrouwd met Microsoft Teams (inmiddels omarmd als ELO), laat staan met online lessen werd binnen drie dagen nadat de eerste lockdown werd aangekondigd een compleet virtuele school in de lucht gebracht. Een klein kernteam met veel expertise zorgde voor de juiste randvoorwaarden, twee hand-outs met alle benodigde informatie om online te kunnen gaan voor leerlingen en voor docenten kwamen beschikbaar en vrijwel iedereen zette meteen vanaf de start de eerste stappen in de online onderwijswereld. Collega’s vonden elkaar om ervaringen te delen, elkaar te helpen en het online onderwijs stap voor stap te verbeteren. Men kreeg ‘vleugels’. We ontvingen per mail complimenten van ouders en positieve feedback van leerlingen en joegen het doorontwikkelen aan. De kwaliteit groeide gedurende de weken. Al snel werd duidelijk dat de expertise behouden diende te worden. Het onderwijsconcept en de expertise met afstandsonderwijs passen naadloos in elkaar. Er is een groot besef ontstaan rond de kansen die online onderwijs ook buiten crisistijd kan bieden. Zo gaan crisis en onderwijsontwikkeling hand in hand.
Onderwijs op afstand (d’Oultremontcollege)
Vanaf 16 maart moesten we van het ene op het andere moment overschakelen op onderwijs op afstand. We zijn trots op de manier waarop onze collega’s en leerlingen dit hebben opgepakt. De coronacrisis heeft grote invloed gehad op de ontwikkeling van ons onderwijs. Bij de tweede lockdown hebben we de lessen die we geleerd hebben toegepast. Alle leerlingen moeten nu de camera aanzetten en de lestijden zijn aangepast. Hierdoor is een betere interactie tussen leerlingen en docent en wordt er rust gecreëerd voor iedereen.
Eén profielvak, dienstverlening en producten (Van Haestrechtcollege)
De school is gestart met het profielvak Dienstverlening en producten en gaat dat komend schooljaar als enige profielvak aanbieden. De opzet van het vak is gericht op een brede loopbaanoriëntatie waarbij leerlingen kennismaken met drie belangrijke sectoren: zorg, economie en techniek. Ook de keuzevakken richten zich op deze sectoren. Er wordt daarbij samengewerkt met externe partijen (bedrijfsleven, zorginstellingen, ROC) en via Sterk Techtniekonderwijs (STO) krijgt het techniekdeel een stevige impuls. Het vak wordt aangeboden in alle beroepsgerichte leerwegen en is inzetbaar in de 'nieuwe leerweg'.