OMO Scholengroep Helmond – Vakcollege Helmond
www.omoscholengroephelmond.nl
rector: Paul Metzemaekers
opleidingen: vwo, havo, mavo, vmbo, pro
locaties:
Carolus Borromeus College, Helmond
Dr. Knippenbergcollege, Helmond
Praktijkschool Helmond, Helmond
Vakcollege Helmond, Helmond
OMO Scholengroep Helmond kenmerkt zich door een breed onderwijsaanbod op herkenbare locaties, waarin ruimte is voor de eigen cultuur. Iedere school is onderscheidend met eigen specifieke talentgebieden met veel aandacht voor innovatie en talentontwikkeling; leerlingen hebben in Helmond wat te kiezen. De scholengroep kiest voor kleinschaligheid binnen het grote geheel. Het grote verband maakt het mogelijk dat leerlingen zonder problemen kunnen doorstromen naar andere schooltypes en zo het diploma halen dat bij hen past.
Organisatie in ontwikkeling
In 2020 kregen het Vakcollege Helmond en Praktijkschool Helmond een eigen gemeenschappelijke directeur, opgestroomd vanuit eigen organisatie. Het Vakcollege heeft daarnaast een nieuw managementteam. De veranderingen sorteren een positief effect op de rust binnen de school en op de organisatie in het algemeen.
Nieuwbouw voor het Dr. Knippenbergcollege op unieke campus; oplevering lente 2021. Praktijkschool Helmond volgt drie jaar later op dezelfde campus; geïntegreerd in een multifunctionele sportaccommodatie met onder meer een voetbalstadion. In december 2020 ging de gemeenteraad akkoord met de plannen voor deze accommodatie.
Op uiteenlopende terreinen wordt veel samengewerkt binnen deze scholen, maar ook zijn er steeds meer verbindingen met externe partijen in de regio. Ze verrijken het onderwijs.
Terugblik
Onderwijs in coronatijd
Het hele jaar 2020 stond in het teken van corona en de vier scholen hebben voortdurend moeten anticiperen op ontwikkelingen; dit bijsturen domineerde het dagelijkse werk. Leerlingen, hun ouders én het personeel zijn voortdurend bewonderenswaardig flexibel geweest: de ontwikkeling stond nooit stil en het gemoed bleef zo positief mogelijk. Natuurlijk bracht corona veel narigheid met zich mee, maar er is in Helmond ook veel geleerd. Het digitaal (samen)werken nam een vlucht en door het creatieve denken ontstonden er geweldige initiatieven waarvan elementen kunnen blijven bestaan, zoals dynamische livestreams om leerlingen te werven en ‘roadshows’ bij de diploma-uitreikingen.
Burgerschap
Binnen de scholen zijn we actief bezig met burgerschap. Verdraagzaamheid voor eenieder is daarbinnen belangrijk; respect voor elkaar ongeacht afkomst, seksuele voorkeur, mening, et cetera. Helmond is een multiculturele stad en dat zien we terug op onze scholen. Tegelijkertijd zien we onze maatschappij verharden, polariseren. Bij OMO Scholengroep Helmond mag je jezelf zijn en waarderen we verschillen. Het Dr. Knippenbergcollege heeft een actieve GSA, een commissie van leerlingen die seksuele diversiteit zichtbaar en bespreekbaar maakt. Op de school was in 2020 de lancering van een belangrijke regionale campagne. Ook op de andere scholen lopen initiatieven met betrekking tot burgerschap. Thema’s komen aan bod bij mentorlessen en vakken als maatschappijleer, maar ook bij de doorlopende culturele leerlijn die we voeren op onze vier scholen.
Onderwijsontwikkeling
Hoewel we in coronatijd veel bezig waren met de dagelijkse gang van zaken, was het vizier ook voortdurend gericht op de nabije toekomst. In Helmond is in 2020 nagedacht over innovatieve lesroosters waarbij veel ruimte komt voor ondersteuning, maar ook voor verdieping en verbreding. Maatwerk is belangrijk: iedere leerling is uniek, iedere leerling verdient zijn eigen leerproces. Ook zijn coaches geïntroduceerd, die naast mentoren gaan zorgen voor betere individuele begeleiding. Bij de stappen die in 2020 zijn gezet valt op hoeveel er is samengewerkt om verder te komen. Grote groepen docenten zijn actief bij de ontwikkeling, maar ook leerlingen en ouders zijn in werkgroepen betrokken geweest – en nog steeds. Hiervan gaan we in 2021 (en verder) de vruchten plukken.
Iedereen doet ertoe
In tijden van kansrijk adviseren kunnen wij in Helmond niet genoeg onder de aandacht brengen dat iedereen ertoe doet, ook jongeren die straks geen formele titel voor hun naam mogen zetten of een dure Engelse functienaam op hun visitekaartje krijgen. Het Vakcollege Helmond is een parel in de stad voor vakmensen van morgen en in het coronajaar is de school er alleen maar mooier op geworden: denk aan prachtig opgeknapte praktijkafdelingen maar ook aan een nieuw, volwaardig managementteam waar de school wel bij vaart. Maar trots zijn we ook op de leerlingen van Praktijkschool Helmond. Het jaar 2020 mag in de geschiedenisboeken: Dilara Yuruk en Danny Verbakel waren de eerste leerlingen met een echt diploma. Voorheen kregen schoolverlaters alleen een certificaat. Een historisch moment met een aula vol ontroerd personeel: dat diploma maakt een wezenlijk verschil. Wij citeren de regionale krant: “Pas als de handtekening op het diploma is gezet, verschijnt er een glimlach op het gezicht van Dilara. “Ja, ik ben best wel trots”, vertelt ze met het bewuste papiertje, een zonnebloem en een grote zak snoep in haar hand. “Op onze school gaat het er niet om de beste te zijn. Iedereen krijgt hier les op zijn of haar eigen manier”, zegt ze bescheiden.”
Domeinonderwijs (Dr. Knippenbergcollege)
In 2018 begon de scholengroep met Domeinonderwijs; onderwijsvernieuwing. Gewerkt wordt met multidisciplinaire leerlabs en ateliers, de persoonlijke vorming en mondiaal burgerschap staan centraal. Een van de doelen van domeinonderwijs is om de zelfsturing van de leerlingen te verhogen. In 2019 waren er vanuit TU/e en Fontys onderzoeken: de proeftuin Domeinonderwijs wordt zo voorzien van een stevig fundament met een optimaal leerrendement. Docenten, leerlingen en ouders kijken terug op een succesvol eerste jaar; het aantal klassen groeit (van een naar drie klassen in schooljaar 2019-2020).