Scholengroep Het Plein – Vakcollege Eindhoven
www.sghetplein.nl
rector: Corinne Sebregts
opleidingen: vwo, havo, mavo, vmbo en pro
locaties:
Aloysius De Roosten, Eindhoven
‘t Antoon Schellenscollege, Eindhoven
Helder havo/vwo, Eindhoven
Praktijkschool Eindhoven, Eindhoven
Sint-Joriscollege, Eindhoven
Vakcollege Eindhoven, Eindhoven
Persoonlijk leiderschap is leiding geven aan je eigen je leven
Scholengroep Het Plein biedt in zes vestigingen in Eindhoven alle vormen van regulier voortgezet onderwijs.
Het handelen is gebaseerd op het morele kompas van de scholengroep. In iedere school is de leerling het hart van het onderwijs. We leren leerlingen om nu en in de toekomst actief bij te dragen aan de samenleving. We omarmen diversiteit en laten leerlingen hun drijfveren onderzoeken, talenten ontwikkelen en dromen waarmaken. De school is een kansrijke leer- en leefomgeving, waar we bouwen op de bijdragen van medewerkers, leerlingen en ouders.
Organisatie in ontwikkeling
Visie ontwikkeld op herstructurering en aansturing van de scholengroep.
Gestart met implementatie aansturing door leidinggevenden op persoonlijk leiderschap van alle medewerkers door coachend leiderschap en het bieden van meer professionele ruimte.
Gestart met de herpositionering van Scholengroep Het Plein in het Eindhovense scholenveld, waarbij verandering van naam het voertuig is om onze boodschap te vertellen.
Implementatie MS-Office365.
Concretisering van bovenschoolse samenwerking op het gebied van onder meer Onderwijs en ICT (OICT), leerlingondersteuning, inclusie en leesbevordering.
Extra aandacht voor verzuimpreventie, reflectiegesprekken en fysieke en sociale veiligheid voor medewerkers en leerlingen.
Terugblik
Scholengroep Het Plein in coronatijd
De coronacrisis en de maatregelen die vanuit de overheid vanaf maart 2020 zijn genomen om de verspreiding van het coronavirus te beperken, hebben ertoe geleid dat de scholen van SHP hun onderwijs meerdere keren hebben aangepast om de drie functies van onderwijs (kwalificatie, socialisatie en subjectificatie) gegeven de omstandigheden zo goed mogelijk te kunnen waarborgen. Voor iedere vestiging van SHP betekende dit dat er andere keuzes gemaakt werden. De vestigingen verschillen in doelgroep, onderwijsprogramma’s en gebouwelijke mogelijkheden om volgens de RIVM-richtlijnen te werken. De centrale stafdiensten werkten voornamelijk vanuit huis en de implementatie van MS-Office 365 werd versneld uitgerold. De bekendmaking van de nieuw naam en huisstijl van Scholengroep Het Plein als onderdeel van de herpositionering werd uitgesteld naar maart 2021. Ook de livegang van het vernieuwde centrale intranet en de nieuwe decentrale intranetomgevingen voor iedere school als toegangspoort naar SharePoint, werden uitgesteld tot januari 2021.
Aloysius De Roosten in coronatijd
Aloysius De Roosten (ADR) is een school voor vmbo-t met een determinatie onderbouw (K/G/T). De school is tijdens de eerste lockdown overgestapt op digitaal onderwijs en is daarna verder gegaan met hybride en online onderwijs. ADR is gehuisvest in een modern schoolgebouw waar de ventilatie op orde is, maar de lokalen zijn niet groot genoeg om de leerlingen onderling 1,5 meter afstand te laten houden. Om de examenklassen toch onderwijs te bieden met toepassing van de 1,5 meter maatregel zijn examenklassen verdeeld over twee lokalen. De docent pendelt tussen de groepen. De leerlingen in leerjaar 1, 2 en 3 krijgen online onderwijs. Docenten hebben intervisie en digitale collegiale visitatie om kennis te delen en zich gezamenlijk verder te bekwamen in het verzorgen van digitaal onderwijs.
Vanaf maart 2020 volgen kwetsbare leerlingen wel fysiek les op school. Voor alle leerlingen is ingezet op extra ondersteuning, die onder andere bestaat uit vakgerichte begeleiding en ondersteuning, leren leren en extra mentorgesprekken. Binnen de school zijn zorgen over leerlingen vanwege hun psychische gesteldheid door de aanhoudende lockdown.
‘t Antoon Schellenscollege in coronatijd
De leerlingen van het Antoon Schellenscollege (ASC) hebben slechts twee jaar de tijd om hun potentieel waar te maken en door te stromen naar de bovenbouw van een andere reguliere vmbo-school. De leerlingen van het ASC hebben allen een zware ondersteuningsbehoefte, waardoor de zorg om deze leerlingen door de lockdown extra groot is.
Veel leerlingen hebben een gebrekkige beheersing van executive vaardigheden (zoals plannen, aanpakgedrag, en structureren), waardoor het voor hen moeilijk is om het onderwijs digitaal te volgen. Deze leerlingen moesten juist in de schoolse context het gedrag leren dat past bij een onderwijssetting, zoals het omgaan met een prikkelrijke omgeving. De lockdown was voor hen zeer nadelig. De mentoren hielden zeer intensief contact met de leerlingen en de extra kwetsbare leerlingen konden – binnen de maatregelen – steeds naar school komen.
Helder havo/vwo in coronatijd
Als één van de weinige scholen was Helder havo/vwo (HHV) al gericht op het inzetten van digitale leermiddelen voordat de coronacrisis uitbrak. De eerste lockdown in maart 2020 betekende voor HHV een vlotte overstap naar volledig digitaal werken. De school heeft echter toch wat tijd nodig gehad om de juiste manier van werken te vinden. De ouders en leerlingen zijn steeds om feedback gevraagd en er zijn activiteiten georganiseerd die de socialiserende functie van het onderwijs versterken. Zo is er regelmatig een digitale nieuwsbrief uitgestuurd om de verbinding met de school als vertrouwde sociale omgeving te behouden. Hoewel de ouder- en leerlingtevredenheid over het onderwijs tijdens de lockdown op HHV goed was, had de school in toenemende mate zorgen over de psychische gesteldheid van de leerlingen als gevolg van de aanhoudende lockdown. Internaliserende problematiek als depressiviteit en gevoelens van eenzaamheid kwamen steeds meer voor.
Praktijkschool Eindhoven in coronatijd
De leerlingen van Praktijkschool Eindhoven (PSE) volgen veel praktijkgericht onderwijs. De praktijkvakken zijn moeilijk digitaal vorm te geven. PSE heeft gezocht naar alternatieven door leerlingen thuisopdrachten te geven en de controle en bespreking daarvan via de digitale middelen vorm te geven. PSE constateerde dat leerlingen en hun ouders zich in korte tijd digitale vaardigheden hebben eigen gemaakt. Zo gebruikten meer ouders Magister dan voor de coronacrisis.
De begeleiding van de leerlingen door mentoren was zeer intensief. De mentoren hadden dagelijks contact met leerlingen en ondernamen direct actie als zij het gevoel hadden dat ze een leerling ‘kwijtraakten’. Sinds de beslissing van de overheid om het praktijkonderwijs open te houden maar wel 1,5 meter onderling afstand te eisen, konden niet alle leerlingen tegelijkertijd naar school. De school werkte daarom met halve groepen, halve dagen op school aanwezig. Het is PSE gelukt om – voor zover de stages toegestaan waren – vrijwel alle leerlingen op stage te laten gaan en te laten uitstromen naar arbeid als het uitstroomprofiel dat aangaf.
Sint-Joriscollege in coronatijd
Het Sint-Joriscollege (SJC) heeft door het grote aantal leerlingen en de complexiteit van het onderwijs een omvangrijke verandering in het onderwijs ondergaan. Alle docenten zijn overgegaan op digitaal onderwijs waarbij de structuur van begeleiding door coaches direct waardevol bleek. De coaches hebben intensief contact met de leerlingen.
Het SJC heeft er - na eerste experimenten met het online realiseren van de volledige lesduur - voor gekozen om de lesduur voor instructie te bekorten, zodat de leerlingen zich kortere tijd concentreren op de lesstof en daarna tijd hebben voor de verwerking.
In het SJC wordt binnen de Topsportafdeling al enige jaren afstandsonderwijs gegeven om leerlingen de mogelijkheid te geven topsport en onderwijs te combineren. De kennis en ervaring die daarmee is opgedaan, kwam goed van pas.
De school heeft geïnvesteerd in het hanteren van een planningsprogramma voor onderwijsorganisaties, waarbij leerlingen keuzes konden maken uit te volgen lessen. Zij mochten ook kiezen bij wie zij de lessen volgden. Dat gaf soms bijzondere combinaties, bijvoorbeeld als een bovenbouwleerling lessen van een onderbouwdocent wilde volgen. Een positief neveneffect is dat docenten hierdoor elkaars lesprogramma’s goed leren kennen. Dit kwam de coherentie van het onderwijsaanbod ten goede.
Vakcollege Eindhoven in coronatijd
De populatie leerlingen van Vakcollege Eindhoven (VCE) vraagt bijzondere aandacht. De leerlingen hebben een basis- of kaderniveau, maar voor veel van hen is dat een pittige cognitieve belasting. Daarnaast zijn veel leerlingen kwetsbaar, onder andere door hun thuissituatie. Voor de praktijklessen geldt dat deze moeilijk online zijn vorm te geven. Aan een auto sleutelen of een muurtje metselen, gaat niet digitaal. Theoretische vakken zijn beter online vorm te geven, maar voor die vakken is de motivatie over het algemeen niet hoog. Vakcollege Eindhoven heeft dan ook een sterke voorkeur voor fysiek onderwijs.
Voor VCE is er nog een extra lastige situatie, omdat de praktijkexamens gespreid zijn over het schooljaar en in leerjaar 3 starten. Daardoor betekenden de steeds wisselende maatregelen (strenger en dan weer versoepeling) voor Vakcollege Eindhoven dat er steeds moest worden aangepast, omdat het examen van de leerlingen geen gevaar mocht lopen.
En verder…
Is het ArbeidsToeleidingsCentrum (ATC) van Praktijkschool Eindhoven verhuisd naar een nieuwe locatie op bedrijventerrein ESP in Eindhoven.