Zwijsen College

www.zwijsencollege.nl
rector VO Veghel: Anita O'Connor
opleidingen: vwo, havo
locatie:

  • Veghel

Onderwijs op maat, ook in coronatijd!

Het Zwijsen College Veghel is een scholengemeenschap voor havo, vwo en Fast Lane vwo+. Dagelijks bezoeken bijna 1500 leerlingen uit Veghel en omstreken de school. De school ziet het als haar taak om de burger van de toekomst optimaal voor te bereiden op de samenleving. Er wordt een gemeenschap gecreëerd waarin het normaal is er voor elkaar te zijn. De school schept een inspirerende en stimulerende leeromgeving waarin leerlingen en medewerkers worden uitgedaagd het beste in zichzelf naar boven te halen. Een plek waar leerlingen zich cognitief en sociaal kunnen en willen ontwikkelen.

Organisatie in ontwikkeling

  • Verdergaande inhoudelijke samenwerking binnen VO Veghel

  • Efficiency van de ondersteunende processen binnen VO Veghel met behoud van kwaliteit

  • Verder doorvoeren van een matrixorganisatie

Terugblik

Herziening onderwijstijd
Op het Zwijsen denken leerlingen mee na over hun eigen leerroute. Eigen keuzes voor verbredende en verdiepende modules en begeleiding hierin zijn cruciaal. Er is, naar aanleiding van het feit dat de scholen (gedeeltelijk) dicht waren in het voorjaar van 2020, gekozen voor een nog meer flexibele invulling van de ruimte die gecreëerd was voor verbredende en verdiepende modules. Er kon meer gekozen worden voor ondersteuningslessen en herhalingsmodules, waar volop gebruik van is gemaakt. Zo was er bij uitstek maatwerk mogelijk. Voor leerlingen die meer uitdaging zochten, zijn er extra opdrachten ontwikkeld waaraan zij werken in het studeercentrum. Met meer keuzeruimte voor leerlingen verandert de rol van de mentor meer in die van coach. Hoe help je je leerlingen bij het maken van de juiste keuzes? En daarmee is de zesde rol van de leraar van Martie Slooter toegevoegd aan het instrumentarium van de Zwijsen leraar dit jaar, zoals beschreven in het schoolplan.

De matrixorganisatie
Het VO Veghel in het algemeen en het Zwijsen College in het bijzonder kenmerkt zich door een organisatiestructuur die een matrixorganisatie genoemd kan worden. Alles wat met de pedagogisch-didactische ontwikkeling en begeleiding van leerlingen te maken heeft is in handen van teams van leraren, terwijl diezelfde leraren zich vanuit hun rol in hun vakgroep bezig houden met vakinhoud en vakdidactiek. Op deze manier worden verantwoordelijkheden verdeeld en ontstaat een wisselwerking die een zeer positieve invloed heeft op de cultuur die steeds meer professioneel genoemd mag worden. Leraren vullen elkaar aan waardoor een prima onderwijskwaliteit geleverd wordt in de brede zin van het woord. Dit wordt bevestigd door de waardering goed die de onderwijsinspectie voor alle afdelingen heeft toegekend.

Onderwijs in coronatijd
Dat de korte lijntjes die kenmerkend zijn voor een matrixorganisatie voordelen hebben in coronatijd bleek tijdens de plotselinge uitdagingen waarvoor het voortgezet onderwijs kwam te staan in 2020 en daarna. De snelle inzet van verschillende eigen expertises bij de overstap van fysiek naar volledig online onderwijs en vervolgens hybride onderwijs, zorgde in een mum van tijd voor een goede invulling. Effectieve facilitaire en IT diensten zijn daarbij onmisbaar gebleken. Alles kwam in een zesde versnelling en hetgeen we in een jaar tijd geleerd hebben gaat nog ver in de toekomst z’n vruchten afwerpen. Dat deze coronatijd ook veel creativiteit genereert bleek in de maand juni. Alle gediplomeerden hebben, toch fysiek, in kleine kring prachtig hun diploma uitgereikt gekregen.