Maurick College

www.maurickcollege.net
rector: Ben van den Anker (Huub van der Linden tot 1 oktober 2020)
opleidingen: vwo, havo, vmbo
locatie:

  • Vught

"Weten te leven!"

Het Maurick College wil leerlingen optimaal voorbereiden op hun toekomstige positie in de maatschappij door kwaliteiten als zelfstandigheid, het nemen van initiatieven, het dragen van eigen verantwoordelijkheid en het vermogen om samen te werken, intensief te stimuleren door het toepassen van de daltonfilosofie. Ons daltononderwijs is gebaseerd op de drie pijlers: kiezen in verantwoordelijkheid, zelfstandigheid en samenwerking. Aandacht voor het individu en respect voor elkaar zijn daarbij de centrale waarden. Iedere leerling moet onderwijs kunnen volgen op zijn eigen niveau en in zijn talenten kunnen uitblinken.

Organisatie in ontwikkeling

 De focus ligt de komende jaren op:

  • Het vergroten van het ondernemerschap onder leerlingen door het bevorderen van creativiteit en verbeelding.

  • Extra focus op tolerantie bij leerlingen door kennis en ervaring.

  • Leerlingen vormen tot kritische en zelfbewuste jongvolwassenen.

Terugblik

Ook voor het Maurick College was het kalenderjaar 2020 een bijzonder jaar. Er moest snel geschakeld worden om onze lessen in deze nieuwe corona-werkelijkheid doorgang te laten vinden. Terugkijkend op deze periode kunnen we als school concluderen dat onze docenten het online lesgeven op een goede manier gestalte hebben kunnen geven. Het heeft een enorme boost gegeven aan het gebruik en de bijbehorende vaardigheden van onze ICT-faciliteiten. Die getoonde inzet was niet alleen binnen school zichtbaar, maar werd ook door de leerlingen en ouders opgemerkt. Wij zijn dankbaar voor de lovende woorden van menig ouder.

De leerlingen hebben zich goed staande weten te houden in deze periode. Vanuit het daltononderwijs waren zij al gewend om niet voor elke les huiswerk op te krijgen, maar te werken met een studiekalender, waarop ze zelf kunnen zien wat wanneer moet zijn afgerond. Het is dan aan hen om daar zelf een planning bij te maken. Deze vaardigheid heeft de leerlingen geholpen in de periode dat men thuis de lessen moest volgen. Leerlingen zijn gegroeid in zelfstandigheid; het digitaal samenwerken, maar ook in flexibiliteit. Vaardigheden die hen in hun toekomstige leven zeker van pas zullen komen!

Wij zijn erg trots op onze examenleerlingen die ondanks deze coronatijd allemaal zijn geslaagd. Dit jaar hebben wij een slaagpercentage van 100% op bijna elke afdeling.

De coronapandemie heeft er ook toe geleid dat wij als school een rem hebben moeten zetten op onze internationale uitwisselingen en activiteiten. Zo zijn onze internationale conferenties Water is Life en Global Responsibility uitgesteld. Wel zijn door deze beperkingen mooie nieuwe regionale activiteiten ontstaan, zoals bijvoorbeeld leerlingen die in het kader van het vak geschiedenis de ontberingen van de 1e en 2e Wereldoorlog voor een stukje aan den lijve hebben mogen ervaren. Onze Maurick Dance Company heeft minder gedanst, maar leerlingen hebben uiterst enthousiast aan ‘challenges’ gewerkt en zijn trots om te tonen waar zij aan gewerkt hebben. Er zijn Strava sport ‘challenges’ uitgevoerd, waarbij leerlingen in twee weken tijd 50.000 kilometer afgelegd hebben. Kortom; ook in moeilijkere tijden zijn er bijzondere uitdagingen mogelijk met voldoende lichtpunten.

Tenslotte zijn wij erg trots op ons nieuwe poortgebouw. Met dit gebouw is onze school beter zichtbaar en het vormt het ’gezicht‘ van de school. Dit poortgebouw is met de modernste middelen ingericht en heeft, uniek voor het voortgezet onderwijs, zelfs een collegezaal. Deze collegezaal zal gebruikt worden voor meer vakoverstijgende activiteiten en het geven van gastlessen door externen. Dit is overigens geheel in lijn met de visie de verbinding met de buitenwereld de komende jaar te versterken.