Merletcollege – Grave
www.merletcollege.nl
rector: Iedje Heere (Veronique Rose a.i. tot februari 2020)
opleidingen: vwo, havo, vmbo
locaties:
Grave
Cuijk
Mill
“Het mooiste dat je iemand kunt geven is een kans”
Het Merletcollege draagt in de gemeenten Cuijk, Grave en Mill en Sint Hubert de verantwoordelijkheid voor het in stand houden van een zo breed mogelijk onderwijsaanbod.
Het onderwijs op het Merletcollege is afgestemd op wat leerlingen nodig hebben op school, in hun vervolgopleiding en in de samenleving. Bij de keuzes die we maken in ons onderwijs stellen we het belang van de leerling voorop. We leren leerlingen zelf verantwoordelijkheid te dragen voor hun eigen ontwikkeling. Daarbij staan ze zelf aan het roer bij het verkennen van hun eigen talenten en mogelijkheden. Onze medewerkers geven we de ruimte om hun werk af te stemmen op wat ze nodig hebben en achten om de leerlingen optimaal te begeleiden en uit te dagen het beste uit zichzelf te halen.
Organisatie in ontwikkeling
School anticipeert op krimp door:
samenwerking tussen de locaties;
onderzoek te doen naar andere onderwijsconcepten passend bij de visie op leren;
School zoekt nadrukkelijk verbinding met de omgeving.
Terugblik
Onderwijs in coronatijd
Door het aanbieden van afstandsonderwijs is er een versnelde ontwikkeling ontstaan op digitalisering binnen de school. Deze ontwikkeling heeft effect op het applicatielandschap, de inzet van ICT-middelen, de ICT-vaardigheden van medewerkers/leerlingen en de ontwikkeling van digitale didactiek. Ook de ontwikkeling naar formatief toetsen/evalueren heeft een versnelling doorgemaakt en is de behoefte naar meer flexibiliteit en maatwerk voor leerlingen vergroot ten behoeve van onder andere kansengelijkheid.
Tevens is de samenwerking met gemeenten, zorgverleners, samenwerkingsverbanden en opvangorganisaties versterkt om de situatie van leerlingen in beeld te krijgen. Hierdoor heeft jeugdzorg (Sociom) een vaste plek gekregen binnen de school.
Leiderschapsontwikkeling
Merletcollege streeft naar een leer-/werkcultuur waarbinnen ruimte is voor ontwikkeling en professionalisering. Een organisatie waarbinnen iedereen zijn verantwoordelijkheid draagt, we gebruik maken van elkaars talenten, kennis en vaardigheden en waar formeel en informeel leiderschap in de school elkaar versterken. We zien de ontwikkeling van gedeeld leiderschap als proces in de school. De eerste stappen zijn reeds zichtbaar met de inzet van Teacher Leaders binnen het beleidsdomein Kwaliteitszorg. Om de samenwerking tussen de locaties te bevorderen, leren van en met elkaar te stimuleren zodat we gezamenlijke verantwoording dragen voor de ontwikkeling van onze organisatie als geheel is het organisatiemodel aangepast.
Onderwijsontwikkeling
Merletcollege is continu op zoek naar mogelijkheden om leerlingen, die in toenemende mate regie nemen over hun eigen individuele leerproces, te bedienen op basis van hun leerbehoefte. Om het leerproces van leerlingen te ondersteunen zetten we in op intensieve coaching zodat gedeelde verantwoordelijkheid ontstaat tussen leerling en coach. Steeds meer leerlingen maken gebruik van een maatwerkprogramma. Om docenten te ondersteunen in de beweging naar een ander onderwijsconcept wordt ingezet op verhoging van de kwaliteit van de didactiek en didactisch coachen.
Er is op de scholen veel aandacht voor de ontwikkeling van de persoonsvorming en socialisatie. Elke school heeft een programma dat gericht is op samenwerkend leren, zowel intern als extern. Afhankelijk van de doelgroep worden accenten gelegd en keuzes gemaakt. Leren van en met elkaar is zichtbaar in:
het buddy-traject, waar bovenbouwleerlingen getraind zijn in het signaleren van leerlingen die te maken hebben met mantelzorg en daar hinder van ondervinden in hun leerproces;
het interne huiswerkinstituut van leerlingen voor leerlingen, met betrokkenheid van het leerlingenparlement;
het uitwisselingsprogramma;
de internationaliseringstrajecten;
het lopen van stages.
Er is op elke school een uitgebreid aanbod op het gebied van pestpreventie en tolerantie, sociale media, hulp aan anderen, aandacht voor herdenking en goede doelen acties.