Roncalli Scholengemeenschap
www.roncalli-boz.nl
rector: Barbara Baelemans a.i. (Ludo Heesters tot 1 november 2020)
opleidingen: vwo, havo, mavo
locatie:
Bergen op Zoom
Roncalli, méér dan een diploma!
Roncalli Scholengemeenschap is een school voor atheneum, havo en vmbo-t (mavo). De school werkt volgens principes die hun wortels vinden in de Dalton-uitgangspunten: verantwoordelijkheid, zelfstandigheid, samenwerking, feedback en effectiviteit. Binnen Roncalli zijn deze uitgegroeid tot de Roncalli eigen-tempo-werkwijze. Hiermee wordt recht gedaan aan de individuele verschillen tussen leerlingen. In een fijne sfeer, die mede door de eigentijdse werkwijze ontstaat, komen de docenten tegemoet aan verschillen tussen leerlingen. Hierbij wordt extra aandacht besteed aan de persoonlijke ontwikkeling van elk kind.
Organisatie in ontwikkeling
Verbeteren van de cultuur in de school
Nieuwe organisatiestructuur per schooljaar 2021-2022
Stevige maatregelen treffen vanwege de positie van vwo/havo en de determinatie
Aandacht voor de huisvestingssituatie
Inzet van stichting LeerKRACHT! om verbeteringen door te voeren
Terugblik
Inzet Stichting LeerKRACHT!
Per schooljaar 2020-2021 werken we samen met deze stichting om met de werkwijze van duurzaam verbeteren, gezamenlijk tot een verbeterslag te komen op het gebied van determinatie, bovenbouwsucces en leerlingbegeleiding. Wekelijkse bordsessies, leerKRACHTcoaches, gezamenlijk lesontwerp en werkbijeenkomsten zijn de ingrediënten om de slag te slaan. De aanloop is met horten en stoten gegaan, veelal online en met enige weerstand. We hebben inmiddels kleine successen behaald die een bijdrage gaan leveren aan onze vraagstukken.
Versterken organisatie
In het voorjaar van 2020 heeft de voormalige rector een onderzoek laten uitvoeren naar de organisatiestructuur en cultuur. Met de komst van de rector a.i. is door haar bevindingen samen met de resultaten van eerder onderzoek een voorstel voor een nieuwe organisatiestructuur gedaan, waarmee de MR heeft ingestemd. Per schooljaar 2021-2022 gaat de school werken met een rector en een conrector onderwijs, een manager bedrijfsvoering en vier managers onderwijs die worden ondersteund door vier leerlingcoördinatoren (docent met een taak). Hiermee komt er duidelijkheid in taken en verantwoordelijkheden dat ten goede komt aan de cultuur in de school.
Bèta-profilering
Het nieuwe vak PRO-SCIENCE is verder uitgewerkt om het bètaprofiel te versterken door middel van vakoverstijgende projecten. Dit vak wordt doorontwikkeld in brugklas-2 waarbij uitgangspunten van d&p worden geïntegreerd in dit praktijkvak.
Digitalisering
Dit schooljaar is gewerkt aan de volgende stap in de implementatie van Blended-learning. Inmiddels beschikken de eerste drie leerjaren over een Chromebook en is het onderwijs daarop aangepast. In 2021 gaan docenten werken met een snellere Chromebook waardoor de mogelijkheden om online onderwijs te geven worden uitgebreid.
Roncalli vwo/Excellent
In het kader van het versterken van het vwo is ook het afgelopen jaar een homogene vwo-excellent brugklas van start gegaan. Leerlingen die meer uitdaging willen, kiezen voor deze klas. De docenten die lessen verzorgen, worden begeleid door het expertisecentrum voor hoogbegaafden, Exentra uit Antwerpen.
Corona en onderwijs
Uiteraard hebben leerlingen en medewerkers van de school te maken gehad met het dichtgaan van de school in maart 2020 en daarna de opstart vanaf juni 2020 en het wegvallen van de CE examens voor de eindexamenleerlingen. Hoe vervelend ook heeft dit wel een enorme boost gegeven aan de digitalisering van ons onderwijs en de digitale vaardigheden van onze docenten. Gelukkig lag er al een visie en uitgewerkt plan rondom digitalisering van ons onderwijs en hebben we daar de vruchten van kunnen plukken. Vanaf start van het nieuwe schooljaar en de 2e (gedeeltelijke) schoolsluiting hebben diverse keren leerlingen thuis les gevolgd vanwege klachten en ook lessen op school gevolgd waarbij de docent thuis was. Met de subsidie ‘achterstanden wegwerken’ hebben we leerlingen extra lessen laten volgen via Lyceo en extra aandacht besteed aan het sociaal emotioneel welzijn. Momenteel lopen er subsidie aanvragen om extra aandacht te kunnen geven aan de leerlingen die dat nodig hebben.