Rythovius College
www.rythovius.nl
rector: Marleen van den Hurk-van Son
opleidingen: vwo, havo, mavo
locatie:
Eersel
Een kleine school, met grote mogelijkheden!
Het Rythovius College is een kleine, veilige, vertrouwde school die leerlingen voorziet in een brede vorming, waar kennisoverdracht, reflectie en ontwikkeling centraal staan naast oefenen, uitproberen, vallen en opstaan.
Belangrijke pijlers voor het onderwijsbeleid zijn positiviteit, ‘Bildung’ en openheid. De school staat leerlingen bij in hun vorming tot zelfstandige, zelfbewuste burgers die met een open en verbonden blik hun omgeving aanschouwen, benaderen en proberen vorm te geven. Er is aandacht voor de verbondenheid van de leerlingen met ‘het andere’ in de breedste zin van het woord: Niet alleen ik, maar ook jij. Niet alleen hier, maar ook elders. Niet alleen nu, maar ook vroeger en straks.
Organisatie in ontwikkeling
Sectie-schoolleidinggesprekken: vakwerkplannen, opbrengsten, onderwijskundige ontwikkelingen en de toetsing en examinering zijn onderwerp van gesprek
Aansluiting bij WON netwerk en ontwikkeling volledige WON-leerlijn
Benutten regionale samenwerking om aan te sluiten bij de slimme maakregio De Kempen
Technologie in ontwikkeling voor alle afdelingen
Terugblik
Schoolplan
De belangrijkste speerpunten van het schoolplan zijn het positieve leerklimaat, brede vorming en openheid en verbondenheid met de omgeving. Binnen de drie afdelingen wordt gewerkt met jaarplannen. In deze plannen is de gedeelde visie, naast het accent per afdeling, duidelijk zichtbaar.
Mavo
De mavo-afdeling heeft het accent liggen op het anders organiseren van het onderwijs zodat het beter aansluit bij de behoefte van de leerlingen en hun autonomie bevordert. Dit doen zij door te werken met het leskanaal ‘LessonUp' en door het aanbieden van flexuren voor alle leerlingen. Voor de invulling van de flexuren mogen de leerlingen zelf kiezen uit diverse lessen en trainingen die per periode wisselen. Daarnaast wordt er hard gewerkt aan de ontwikkeling van het vak Technologie en Design voor de bovenbouw.Havo
De havo-afdeling heeft het accent liggen op het bevorderen van de motivatie van leerlingen. Dit doen zij door vakken in samenhang met elkaar te brengen door een thematische benadering. Daarnaast laten zij leerlingen meer keuzes maken in aanloop voor een toetsweek: zelfstudie, extra uitleg voor bepaalde vakken en studie onder begeleiding van vakdocenten. Hierdoor krijgen leerlingen meer verantwoordelijkheid en leren zij hiermee om te gaan. Er is een goede samenwerking met Fontys Hogescholen met name op het gebied van technologie-oriëntatie.Vwo
De vwo-afdeling heeft het accent liggen op de verrijking en verdieping voor leerlingen, het zogenaamde flexcellentieprogramma. Daarnaast zijn zij gestart met WON in klas 1 (verwonderen en prikkelen: Smart Technology), 2 (verwonderen en robotica: First Lego League), 4 (onderzoeksvaardigheden), 5 (academisch schrijven) en 6 (profielwerkstuk). De ontwikkeling voor klas 3 (totaalconcept verwonderen: Big History) is volop bezig.
Positieve groepsvorming
In het kader van het speerpunt uit het schoolplan ‘een positief leerklimaat’, worden onze docenten getraind om hun eigen invloed te versterken in de verschillende fasen van groepsvorming. Het onderdeel positieve groepsvorming wordt geïntegreerd in de introductieactiviteiten.
Onderwijs in coronatijd
Ondanks de coronacrisis zijn we in staat om de onderwijsontwikkelingen de ruimte te bieden. Uiteraard worden hier de positieve effecten van het onderwijs in coronatijd in meegenomen zoals de versnelde expertise op het gebied van digitalisering.
Daarnaast zetten we flink in op extra ondersteuning op het gebied van vakdidactische ondersteuning, hulp bij de executieve functies, coaching en extra ondersteuning voor het welzijn van de leerlingen.