Scholengemeenschap Were Di

www.weredi.nl
rector: Edward de Gier
opleidingen: vwo, havo, vmbo
locatie:

  • Valkenswaard

“superleuk … omdat je veel persoonlijke aandacht krijgt”

Toekomst in uitvoering! Dat houdt maatschappelijke oriëntatie in, persoonlijke betrokkenheid, kwaliteit en veiligheid. Leerlingen worden gestimuleerd zich breed te ontwikkelen, in regulier of leerlinggestuurd onderwijs. Were Di Drie biedt natuurlijk leren. In workshops, met experts binnen en buiten de school, met coaches en via eigen onderzoeken werken leerlingen aan uitdagende projecten. Invoering van natuurlijk leren op havo/vwo wordt voorbereid. Bij de Were Di Academy kunnen alle leerlingen kennismaken met de meest uiteenlopende sporten en culturele activiteiten. 

Organisatie in ontwikkeling

  • Samenwerking binnen teams

  • Professionaliseringstraject van het management

  • Ondersteuning en ontwikkeling didactische vaardigheden docenten

  • Versterking communicatie intern en extern

Terugblik

Onderwijs in coronatijd
De noodzaak om medio maart 2020 plotsklaps en vrijwel onvoorbereid over te stappen van ‘fysiek’ onderwijs op ‘afstandsonderwijs’ heeft een enorme impuls aan de digitale vaardigheden van vrijwel alle betrokkenen gegeven. Veel docenten gaven op ingenieuze wijze aantrekkelijke, activerende online lessen. In de eerste euforie meenden we een goede oplossing voor langdurig gebruik gevonden te hebben, maar snel werd duidelijk dat de kracht van het medium beperkt is. Leerlingen leren het meeste in een sociale context, tijdens de ontmoeting met hun medeleerlingen en hun docenten.
Toen we in juni 2020 weer naar school mochten, bleken duidelijke verschillen in de vorderingen van leerlingen. Dat leidde tot ‘maatwerk’, een vorm van gepersonaliseerd leren waar de school steeds meer ervaring in op wil doen – en nu dus noodgedwongen deed. We verwachten dat online vergaderen en online lesgeven op de lange termijn een waardevolle aanvulling op ons arsenaal zal blijken te zijn.

Telefoonbeleid
Dat Were Di een van de eerste scholen was die iedere leerling verplichtte een laptop mee naar school te brengen, heeft de school een voorsprong gegeven die misschien ook wel remmend gewerkt heeft. De verplichting van een laptop in de les leidde bijna onvermijdelijk tot de acceptatie van mobiele telefoons op tafel, in de tas, in de broekzak en heel vaak: in de hand. Uiteindelijk riep het gebruik van mobieltjes een stevige discussie in de school op, waarbij leerlingen en ouders zich niet onbetuigd lieten. Er kwamen ‘mobieltjeshotels’ in de lokalen voor klas 1 tot en met 3 en sinds augustus ook voor klas 4.

Noodzakelijk onderhoud
2020 was niet het jaar om grootse en meeslepende nieuwe plannen te starten. De aandacht ging immers vooral uit naar het primaire proces dat flink onder druk stond. Wel konden we de noodzakelijke vernieuwingen van de examencommissie bespreken en voorbereiden. Hetzelfde geldt voor het toetsbeleid; er was gegronde aanleiding om met elkaar in gesprek te gaan over de noodzaak van toetsen, de frequentie, uniformiteit en transparantie. En dat gesprek zal ook in 2021 en daarna nog gevoerd worden.

Teambuilding en –ontwikkeling
De school wil vooral werken in teams; dat is praktisch en organisatorisch gerealiseerd. In de praktijk blijkt dat teamleden elkaar nog niet zo goed kennen (bijvoorbeeld door de grootte van het team) en dat er nog wel eens in ‘eilandjes’ gedacht wordt. Samen één school worden, is misschien wel het belangrijkste voornemen van het schoolplan, waaraan nu uitvoering gegeven gaat worden. Een goede sfeer en professionele arbeidsomstandigheden zijn bevorderlijk voor de collegiale samenwerking. En daarnaast blijven de teams ook met elkaar in contact om in gezamenlijkheid de schoolbrede onderwijsvisie gestalte te (blijven) geven.