Theresialyceum
www.theresialyceum.nl
rector: Cisca Zweers (Tomas Oudejans tot februari 2020)
opleidingen: vwo, havo
locatie:
Tilburg
Leerling die verantwoordelijk wordt voor zichzelf en anderen
Respectvol omgaan met elkaar is de basis voor een goed, plezierig en veilig werk- en leerklimaat. Centraal staat het leveren van inspanningen gericht op studiesucces. Sfeer en resultaten gaan hand in hand en daarom is er ook tijd voor ontspanning en voor de ontwikkeling van de leerling als mens.
De rijke traditie en historie van de school is nog steeds van invloed op de cultuur. Voorbeelden hiervan zijn de belangstelling voor kunst en cultuur, de waarde(n)-gerichtheid, de zorg en begeleiding en het open en respectvol schoolklimaat.
Het Theresialyceum is cultuur- en begaafdheids- profielschool. De school heeft een speciaal programma voor hoogbegaafde leerlingen. De verlengde brugperiode geeft leerlingen de kans de keuze voor havo of vwo tot ver in het derde jaar uit te stellen.
De school probeert een pedagogisch-didactisch klimaat te creëren dat de leerlingen uitdaagt een zo hoog mogelijk niveau te bereiken. Er wordt zo nodig in ruime mate hulp geboden en leerlingen die meer aan kunnen worden gestimuleerd extra vakken in hun programma op te nemen. Een evenwichtige balans is daarbij van belang.
Organisatie in ontwikkeling
Met het plan ‘Theresia durft te dromen, durft te doen’ wordt uitdagend onderwijs ontwikkeld. Er worden momenteel geen grote nieuwe wijzigingen aangebracht zodat collega’s in het nieuwe systeem nieuwe routines kunnen opbouwen.
De uitkomsten van het medewerkerstevredenheidsonderzoek hebben onder andere geresulteerd in een scholing van de schoolleiding voor de ontwikkeling van waarderend leiderschap. Van hieruit is, onder alle gremia in de school, bijvoorbeeld een waarderend onderzoek gestart, naar welke koers de school wil vastleggen in het nieuwe schoolplan. Een en ander is terug te vinden in het waarderende gesprek.
Terugblik
Corona
Een groot gedeelte van het jaar werd gedomineerd door Corona en de daaruit voortvloeiende maatregelen. Nadat sluiting van de scholen in maart een feit was werd er, vanuit dat ene doel: het onderwijs aan leerlingen zo goed mogelijk doorgang laten vinden, eensgezind gewerkt aan het online-onderwijs. De onderlinge samenwerking en kennisdeling zorgde voor een steeds professionelere aanpak van het online-onderwijs. Ook in het hybride lesgeven, je les die je aan leerlingen fysiek geeft streamen voor de leerlingen thuis, werden docenten meer en meer bedreven.
Natuurkunde
De vaksectie natuurkunde ondernam verdere stappen in het maximaliseren van de zelfstandigheid van leerlingen en het formatief handelen van de docent. De resultaten in de bovenbouw lijken te verbeteren ten opzichte van de resultaten die gehaald werden in voorgaande jaren. Het door de periodes heen formatief toetsen met een summatieve toets aan het eind van het schooljaar, zoals dat in de bovenbouw gebeurde, is uitgebreid naar de onderbouw.