Van Maerlantlyceum

www.vanmaerlantlyceum.nl
rector: Emmeken van der Heijden
opleidingen: havo, atheneum, gymnasium
locatie:

  • Eindhoven

Sophie Aulbers en Aimée Mulderije behaalden in 2020 de tweede prijs in de KNAW-onderwijsprijzen met hun profielwerkstuk ‘Horen zonder oren’.

Het Van Maerlantlyceum is van oudsher een school waar de mens en zijn verbinding met anderen centraal staat. Op school wordt samengeleefd en samen geleerd, met respect voor diversiteit en de eigenheid van leerlingen. Iedereen kan zichzelf zijn op het Van Maerlantlyceum.

De school profileert zich duidelijk op het gebied van technologie, ondernemerschap en creativiteit. Het Van Maerlantlyceum staat bekend om zijn muziekavonden, poëziewedstrijden en debatcultuur.

De school heeft leerlingbegeleiding hoog in het vaandel staan. Er is extra begeleiding voor leerlingen die dat nodig hebben. Ook biedt de school uitdaging aan getalenteerde leerlingen. De school biedt daarvoor Plato-onderwijs, kunst- en bèta-ateliers, Cambridge Engels en individuele trajecten in de bovenbouw. Alle leerlingen op het Van Maerlantlyceum kunnen optimaal profiteren van het onderwijsaanbod.

Organisatie in ontwikkeling

  • Het Van Maerlantlyceum heeft in 2020 het schoolplan ‘Bij ons kun je gewoon jezelf zijn’ vastgesteld met drie strategische thema’s voor de komende vier jaar: maatwerk, leercultuur en relatie met de omgeving.

  • De school heeft een nieuwe locatie in gebruik genomen aan de Jan Luikenstraat. Deze locatie maakt het mogelijk in coronatijd het onderwijs te continueren en biedt perspectief als eventuele tijdelijke huisvesting bij de vernieuwbouw.

  • De plannen voor de vernieuwbouw zijn in een vergevorderd stadium. Het ontwerp voor de nieuwe school is gereed. September 2023 trekt de school in een vernieuwd gebouw.

Terugblik

Onderwijsvernieuwing
Het Van Maerlantlyceum was als een van de eerste scholen om naar online onderwijs tijdens de schoolsluiting. De school heeft vervolgens uitdrukkelijk gewerkt aan onderwijsontwikkeling: de leercultuur is positief beïnvloed door de invoering van formatief evalueren. Tijdens de coronatijd heeft de school zich gemanifesteerd als een professionele organisatie die met duidelijke communicatie en gedurfde besluiten het onderwijs heeft weten te continueren en aan te passen aan de steeds veranderende omstandigheden.