Zelfevaluatie-instrument (ZEI)
Sociale integratie is een belangrijk doel van de socialiserende functie van onderwijs. Bevordering van burgerschap is daarvan onderdeel en een wettelijke taak voor scholen. Het belang van burgerschapsonderwijs en de noodzaak van versterking van de kwaliteit daarvan worden steeds meer gezien. Burgerschap is meetbaar op het niveau van zelfevaluaties (schoolplannen, schoolgidsen, meldcodes, veiligheidsprotocollen, etc.). Om dit meetbaar te maken heeft de Universiteit van Amsterdam (UvA) een digitale vragenlijst gemaakt in de vorm van een zelfevaluatie-instrument (het schoolontwikkelingsmodel). De uitkomsten uit de zelfevaluatie geven sturing aan de ontwikkeling van burgerschapsonderwijs. Iedere school kan dit instrument gebruiken. Het model is een gevalideerd door de Academische Werkplaats Sociale Kwaliteit, de Universiteit van Amsterdam en de Inspectie van het Onderwijs. De zelfevaluatie wordt digitaal uitgevoerd via de software van Risk Changer.
Begin 2022 hebben OMO en Riskchanger een mantelcontract afgesloten. Sindsdien zijn diverse OMO-scholen van start gegaan met de uitgebreide zelfevaluatie, een aantal daarvan namen eerder ook al deel aan een pilot. Door ervaren scholen te koppelen aan scholen die voor het eerst gaan werken met het ZEI, wordt de samenkracht binnen de vereniging goed benut. Het streven is dat in 2023 alle OMO-scholen deelnemen aan de zelfevaluatie voor burgerschapsonderwijs.