De Burgerschapsestafette
Bij de start van schooljaar 2017/2018 kwam via een van de OMO-scholen een kansrijk voorstel voor waardengedreven onderwijs onder de aandacht van de werkgroep identiteit: een zogenoemde Burgerschapsestafette.
Lees meer ›De Burgerschapsestafette
NRO onderzoek ‘Burgerschapsonderwijs dat werkt’
Sociale integratie is een belangrijk doel van de socialiserende functie van onderwijs. Bevordering van burgerschap is daarvan onderdeel en een wettelijke taak voor scholen.
Lees meer ›NRO onderzoek ‘Burgerschapsonderwijs dat werkt’
Verkenning lessentabel levensbeschouwing en identiteit OMO
Aan het begin van schooljaar 2018-2019 heeft de werkgroep identiteit van de vereniging een commissie verkenning lessentabel levensbeschouwing en identiteit OMO ingesteld.
Lees meer ›Verkenning lessentabel levensbeschouwing en identiteit OMO
Leerlingen voorbereiden op de kosmopolitische samenleving
Leerlingen hebben zowel in het vervolgonderwijs als bij het uitoefenen van een beroep steeds vaker te maken met de gevolgen van globalisering. De scholen van de vereniging bereiden de leerlingen voor op burgerschap in een kosmopolitische samenleving.
Lees meer ›Leerlingen voorbereiden op de kosmopolitische samenleving
Passend onderwijs
De vereniging vindt het belangrijk dat de talenten van kinderen optimaal ontwikkeld worden. Het ene kind heeft daar meer ondersteuning bij nodig dan het andere kind.
Lees meer ›Passend onderwijs
OMO-prijzen, een bijzondere motiveringsprijs voor leerlingen
Elk jaar reikt de vereniging motiveringsprijzen uit aan leerlingen die een bijzonder praktijk- of profielwerkstuk hebben gemaakt.
Lees meer ›OMO-prijzen, een bijzondere motiveringsprijs voor leerlingen
Sociale veiligheid
Scholen in het primair en voortgezet onderwijs zijn sinds 1 augustus 2015 wettelijk verplicht zorg te dragen voor een veilige school. De inspectie ziet hier op toe vanaf schooljaar 2016-2017.
Lees meer ›Sociale veiligheid
Kansen(on)gelijkheid
In de gemeente Tilburg loopt een initiatief onder de naam ‘Agenda Sociaal 013’. Vele partijen in de stad zetten met elkaar de schouders onder vier gekozen thema’s: ‘een goede start’, ‘ruimte om te leven’, ‘optimale kansen’ en ‘wereld die mij ziet’.
Lees meer ›Kansen(on)gelijkheid
Vluchtelingenonderwijs
In 2019 is het aantal asielzoekers gestabiliseerd. Het aantal nareizende jongeren, in het kader van gezinshereniging, is gedaald. Hierdoor is de totale onderwijsvraag lager.
Lees meer ›Vluchtelingenonderwijs
Privacy
Binnen de vereniging is men bewust van het feit dat er persoonsgegevens worden uitgewisseld van kwetsbare groepen; van onze leerlingen en van onze medewerkers.
Lees meer ›Privacy