Script!
‘Leren van en met elkaar’ is een hoeksteen van de onderwijskundige visie in Koers 2023. Delen van kennis is daarbij onmisbaar. Dat geldt zeker voor kennisdeling rond praktijkonderzoek.
Lees meer ›Script!
HD-programma rectoren/algemeen directeuren
Sinds enkele jaren wordt door de rectoren/algemeen directeuren van de vereniging een Human Developmentprogramma (HD-programma) gevolgd. Basis van dit programma is de beschrijving van de ideale OMO-rector.
Lees meer ›HD-programma rectoren/algemeen directeuren
Managementstatuut
De scholen vormen geen eigenstandige juridische entiteiten. De scholen worden in stand gehouden door en maken onderdeel uit van de rechtspersoon vereniging Ons Middelbaar Onderwijs. De vereniging vormt dan ook het bevoegd gezag.
Lees meer ›Managementstatuut
Ontwikkeling leiderschapsprogramma
De vereniging ambieert een goed gekwalificeerd en breed geschoold management. Om deze ambitie te ondersteunen is in 2017 gestart met een verkenning van een leiderschapsprogramma.
Lees meer ›Ontwikkeling leiderschapsprogramma
Jaargesprek
In het jaargesprek van de raad van bestuur met de scholen wordt stilgestaan bij de onderwijsontwikkeling van de school en aandachtspunten vanuit de beleidscyclus, de kwaliteitscyclus en de planning- en controlcyclus.
Lees meer ›Jaargesprek
Goed onderwijs bieden
Samen zorgen voor kwalitatief hoogwaardig onderwijs. Dat is de belangrijkste taak van de vereniging en de scholen, ieder vanuit zijn eigen rol en verantwoordelijkheid. Daarbij wordt Koers 2023 gebruikt als kompas op verenigingsniveau.
Lees meer ›Goed onderwijs bieden
Persoonsvorming en socialisatie
In het informele deel van de jaargesprekken presenteerde iedere school een aantal ontwikkelingen/projecten aan de raad van bestuur, behorende bij het jaarthema ‘persoonsvorming en socialisatie’.
Lees meer ›Persoonsvorming en socialisatie
De Burgerschapsestafette
Bij de start van schooljaar 2017/2018 kwam via een van de OMO-scholen een kansrijk voorstel voor waardengedreven onderwijs onder de aandacht van de werkgroep identiteit: een zogenoemde Burgerschapsestafette.
Lees meer ›De Burgerschapsestafette
NRO onderzoek ‘Burgerschapsonderwijs dat werkt’
Sociale integratie is een belangrijk doel van de socialiserende functie van onderwijs. Bevordering van burgerschap is daarvan onderdeel en een wettelijke taak voor scholen.
Lees meer ›NRO onderzoek ‘Burgerschapsonderwijs dat werkt’
Verkenning lessentabel levensbeschouwing en identiteit OMO
Aan het begin van schooljaar 2018-2019 heeft de werkgroep identiteit van de vereniging een commissie verkenning lessentabel levensbeschouwing en identiteit OMO ingesteld.
Lees meer ›Verkenning lessentabel levensbeschouwing en identiteit OMO