Rythovius College

www.rythovius.nl
rector: Marleen van den Hurk-van Son
opleidingen: vwo, havo, mavo
locatie:

  • Eersel

Het Rythovius College is een kleine, veilige, vertrouwde school die leerlingen voorziet in een brede vorming, waar kennisoverdracht, reflectie en ontwikkeling centraal staan naast oefenen, uitproberen, vallen en opstaan.
Belangrijke pijlers voor het onderwijsbeleid zijn positiviteit, ‘Bildung’ en openheid. De school staat leerlingen bij in hun vorming tot zelfstandige, zelfbewuste burgers die met een open en verbonden blik hun omgeving aanschouwen, benaderen en proberen vorm te geven. Er is aandacht voor de verbondenheid van de leerlingen met ‘het andere’ in de breedste zin van het woord: Niet alleen ik, maar ook jij. Niet alleen hier, maar ook elders. Niet alleen nu, maar ook vroeger en straks.

Organisatie in ontwikkeling

  • Sectie-schoolleidinggesprekken: vakwerkplannen, opbrengsten, onderwijskundige ontwikkelingen en de toetsing en examinering zijn onderwerp van gesprek

  • Aansluiting bij WON netwerk en ontwikkeling leerlijn

  • Benutten regionale samenwerking om aan te sluiten bij de slimme maakregio De Kempen

Terugblik

Executieve functies
Samen met drie basisscholen heeft het Rythovius College de kennis en aanpak rondom ‘executieve functies’ verkend en ontwikkeld. Dit heeft geresulteerd in een gezamenlijke studiedag met de po-scholen en een leerlijn met animatie voor zowel leerlingen als ouders om hen voor te bereiden op de stap van po naar vo en het leerproces van de leerling te vergemakkelijken.

Positieve groepsvorming
Het nieuwe anti-pestprotocol heeft als uitgangspunt een positief leerklimaat. Docenten worden getraind om hun eigen invloed te versterken in de verschillende fasen van groepsvorming. Het onderdeel positieve groepsvorming wordt geïntegreerd in de introductieactiviteiten.

Maatschappelijke projecten
In meerdere jaarlagen vinden maatschappelijke projecten plaats. Voorbeelden hiervan zijn: de Rythovius dag met demente bejaarden waarbij o.a. spelletjes worden gedaan en tuintjes worden opgeknapt, het ondernemersproject waarbij leerlingen een eigen onderneming opzetten voor een goed doel en het opzetten van een wereldmarkt voor een goed doel.

Schoolplan
De belangrijkste speerpunten van het schoolplan zijn het positieve leerklimaat, brede vorming en openheid en verbondenheid met de omgeving. Binnen de drie afdelingen wordt gewerkt met jaarplannen. In deze plannen is de gedeelde visie, naast het accent per afdeling, duidelijk zichtbaar.

  • De mavo-afdeling heeft het accent liggen op organiseren van onderwijs dat beter aansluit bij de behoefte van leerlingen en hun autonomie bevordert. Hiervoor gebruiken zij het leskanaal ‘LessonUp’.

  • De havo-afdeling heeft het accent liggen op het bevorderen van de motivatie van leerlingen. Dit doen zij door vakken o.b.v. een thematische benadering in samenhang met elkaar te brengen. Ook laten zij leerlingen keuzes maken in aanloop voor een toetsweek, om hen verantwoordelijkheid te geven en hiermee te leren omgaan.

  • De vwo-afdeling heeft het accent liggen op de verrijking en verdieping voor leerlingen, het zogenaamde flexcellentieprogramma. Daarnaast zijn zij gestart met WON in klas 1 en 4 en zijn ze volop bezig met de ontwikkeling voor WON in klas 2 en 5.