Scholengroep Het Plein – Aloysius De Roosten
www.sghetplein.nl
rector: Corinne Sebregts
opleidingen: vwo, havo, mavo, vmbo en pro
locaties:
Aloysius De Roosten, Eindhoven
‘t Antoon Schellenscollege, Eindhoven
Helder havo/vwo, Eindhoven
Praktijkschool Eindhoven, Eindhoven
Sint-Joriscollege, Eindhoven
Vakcollege Eindhoven, Eindhoven
Scholengroep Het Plein biedt in zes vestigingen in Eindhoven alle vormen van regulier voortgezet onderwijs.
Het handelen is gebaseerd op het morele kompas van de scholengroep. In iedere school is de leerling het hart van het onderwijs. We leren leerlingen om nu en in de toekomst actief bij te dragen aan de samenleving. We omarmen diversiteit en laten leerlingen hun drijfveren onderzoeken, talenten ontwikkelen en dromen waarmaken. De school is een kansrijke leer- en leefomgeving, waar we bouwen op de bijdragen van medewerkers, leerlingen en ouders.
Organisatie in ontwikkeling
De kernwaarden kansrijk, diversiteit, bijdragen(d) worden geconcretiseerd in gesprekken met medewerkers.
Er is gestart met het bouwproces van het Sint-Joriscollege en Helder havo/vwo. De programma’s van eisen zijn opgesteld.
Professionalisering scholengroep door inzet stafdiensten.
Het Antoon Schellenscollege heeft het onderwijs en de organisatie opnieuw ingericht, zodat kosten en baten meer in evenwicht zijn.
Terugblik
Scholengroep Het Plein
Het overkoepelende schoolplan en de zes afgeleide vestigingsschoolplannen 2019-2023 zijn afgerond. Hieruit voortkomend zijn drie verbindende kernwaarden benoemd: ‘kansrijk, diversiteit en bijdragen(d)’.
Tevens is er een start gemaakt met de implementatie van de schoolplannen, zoals bijvoorbeeld het ‘project duurzame inzetbaarheid’ in relatie tot persoonlijk leiderschap. Naast het delen van de kernwaarden is er ook een praktische verbinding ontstaan tussen de vestigingen van de scholengroep. De scholen werken onder meer samen in kwaliteitszorg, aspecten van bedrijfsvoering, leerlingenondersteuning, onderwijskundig gebruik van ICT en ICT-voorzieningen. Op een aantal van deze onderwerpen zijn de stafdiensten al (her)ingericht; zij ondersteunen en zorgen voor eenheid in de keuzes die gemaakt worden.
Focus op examenresultaten Aloysius de Roosten
Binnen het kader van het onderwijsconcept Inspirion van Aloysius De Roosten wordt gewerkt aan het verbeteren van de examenresultaten. Inspirion is gericht op de persoonlijke ontwikkeling van leerlingen (subjectificatie). Hierdoor is bij de leerlingen de focus op kwalificatie wat minder sterk geworden.
Men is actief aan de slag gegaan met kwalificatie met als gevolg dat de cijfers en resultaten een positieve trend laten zien.
Antoonroute op het Antoon Schellenscollege
Liesbeth van Vught is benoemd tot directeur van ’t Antoon Schellenscollege en de ‘AntoonRoute’ is geïmplementeerd. Een totaalaanpak waarin de mogelijkheden van de leerlingen centraal staan en waarmee ze worden gestimuleerd om hun talenten en potenties te ontdekken, te ontwikkelen en hun autonomie te vergroten. Leerlingen krijgen leerstrategieën aangereikt zodat zij zicht krijgen op het eigen leren, kunnen zij in de ontwikkelleertijd (OLT) zelf kiezen waarin zij zichzelf willen verbeteren of verdiepen. Alle ontwikkelingen houdt de leerling zelf bij in de Routeplanner (portfolio) met begeleiding van de mentor. De Routeplanner is leidend voor het oudergesprek waarbij de leerling zelf het woord voert. Zo bepaalt de leerling samen met ouders en de mentor zijn/haar eigen ‘AntoonRoute’ in een Routeplanner.
Helder havo/vwo werkt aan kwaliteitsborging
Helder zet in op het borgen van de kwaliteit en het in beeld brengen van leerlingen met HIAP (Helder Intake Analyse Profiel). Na een minder positief oordeel van de inspectie in 2017 over de vwo-afdeling, heeft de school een verbeterplan en een plan van aanpak opgesteld. In 2018 heeft de inspectie de ontwikkelingen en inrichting van structuren in de school positief beoordeeld. In 2019 werd ook het afsluitend herstelonderzoek met een voldoende oordeel afgerond.
Techniekontwikkeling Vakcollege Eindhoven
In de Brainport regio Eindhoven werkt Vakcollege Eindhoven, in nauwe samenwerking met het SintLucas en het Stedelijk College Eindhoven, aan techniekontwikkeling. Het project ‘Sterk techniekonderwijs’ geeft een impuls aan techniekonderwijs op de school en zorgt dat in de regio techniekonderwijs in andere schooltypen wordt ontwikkeld. De positionering en profilering van de school was onduidelijk geworden en de motivatie van leerlingen bleek matig. De school heeft daarom een nieuwe onderwijskundige visie ontwikkeld. Belangrijke elementen hierin zijn onder andere de regie neerleggen bij de leerlingen en de veranderende rol van de docent. Betekenisvol, samenhangend en actief leren maken onderdeel uit van de aanscherping van de profilering. Gekozen is voor vakoverstijgende projecten en keuzewerktijd voor de leerlingen. In het huidige plan van eisen voor de nieuwbouw heeft de nieuwe onderwijskundige visie een plaats gekregen.
En verder…
Vakcollege Eindhoven zoekt meer de samenwerking met het bedrijfsleven op met ‘Jij gaat het maken’, door onder andere de inzet van de subsidie ‘Sterk techniek onderwijs’. Praktijkschool Eindhoven vierde hun 20 jaar ‘werken aan mogelijkheden’ in nauwe samenwerking met MKB Eindhoven. Het onderwijs in sectoren krijgt steeds duidelijker vorm. Het Sint-Joriscollege richt zich op ‘Ontdek jezelf en de wereld’. Aloysius De Roosten werkt vanuit het thema ‘Op weg naar een kansrijke toekomst’. Zij hebben in december 2018 een positief inspectieoordeel ontvangen naar aanleiding van een verificatieonderzoek.