Theresialyceum

www.theresialyceum.nl
rector: Tomas Oudejans
opleidingen: vwo, havo
locatie:

  • Tilburg

Leerling die verantwoordelijk wordt voor zichzelf en anderen

Respectvol omgaan met elkaar is de basis voor een goed, plezierig en veilig werk- en leerklimaat. Centraal staat het leveren van inspanningen gericht op studiesucces. Sfeer en resultaten gaan hand in hand en daarom is er ook tijd voor ontspanning en voor de ontwikkeling van de leerling als mens.

De rijke traditie en historie van de school is nog steeds van invloed op de cultuur. Voorbeelden hiervan zijn de belangstelling voor kunst en cultuur, de waarde(n)-gerichtheid, de zorg en begeleiding en het open en respectvol schoolklimaat.

Het Theresialyceum is cultuur- en begaafdheids- profielschool. De school heeft een speciaal programma voor hoogbegaafde leerlingen. De verlengde brugperiode geeft leerlingen de kans de keuze voor havo of vwo tot ver in het derde jaar uit te stellen.

De school probeert een pedagogisch-didactisch klimaat te creëren dat de leerlingen uitdaagt een zo hoog mogelijk niveau te bereiken. Er wordt zo nodig in ruime mate hulp geboden en leerlingen die meer aan kunnen worden gestimuleerd extra vakken in hun programma op te nemen. Een evenwichtige balans is daarbij van belang.

Organisatie in ontwikkeling

  • Met het plan ‘Theresia durft te dromen, durft te doen’ wordt uitdagend onderwijs ontwikkeld. Er worden momenteel geen grote nieuwe wijzigingen aangebracht zodat collega’s in het nieuwe systeem nieuwe routines kunnen opbouwen.

  • De ingang van het Theresialyceum is vernieuwd, waardoor de uitstraling van de eerdere verbouwing nu ook gedeeltelijk is doorgetrokken naar de voorkant van de school. Op naar het laatste gedeelte.

Terugblik

Natuurkunde
Dit jaar heeft de vaksectie natuurkunde naar aanleiding van het beleidsplan ‘Theresia durft te dromen, durft te doen’ de werkwijze zodanig aangepast dat er maximaal wordt ingezet op zelfstandigheid en formatief handelen. Op dit moment wordt gebruik gemaakt van een studiehandleiding, waarin de leerdoelen zijn benoemd en de mogelijkheden zijn beschreven waarop de leerlingen hun leerdoel kunnen halen. Toets- en onderwijstijd loopt door elkaar heen, zodat de leerlingen zelf kunnen bepalen of ze de stof beheersen. De eigen verantwoordelijkheid van de leerlingen is hiermee sterk vergroot.

Ontwikkelingen op 4vwo
Een aantal jaar geleden is in 4vwo gestart met het geven van meer verantwoordelijkheid aan leerlingen voor het eigen leerproces en persoonlijke ontwikkeling. Hiervoor is een visie opgesteld, waar o.a. POP en het zelf organiseren van een 2-daags kamp onderdeel van uitmaken. Bij het POP wordt de leerling gestimuleerd goed na te denken over zichzelf. Leerlingen in 4vwo organiseren tevens met en voor elkaar een tweedaags kamp. De leerlingen organiseren dit kamp volledig zelf, inclusief workshops en masterclasses.