Klachtencommissie

Voor leerlingen, ouders en personeel bieden we een klachtenregeling, die te vinden is op www.omo.nl.

Voor alle klachten geldt een primaire behandeling op schoolniveau. Als het onverhoopt niet lukt om de klacht op schoolniveau op te lossen, dan kan de klager de externe klachtencommissie van vereniging Ons Middelbaar Onderwijs inschakelen. De klachtencommissie neemt een klacht pas in behandeling nadat de voorfase op schoolniveau is afgerond.

Als de klager besluit naar de klachtencommissie te gaan, neemt de commissie kennis van de klacht. Eventueel organiseert de klachtencommissie een hoorzitting waarin de klager en de aangeklaagde in de gelegenheid worden gesteld hun verhaal te doen. De klachtencommissie geeft in elke zaak een advies aan de Raad van Bestuur, met daarin een gemotiveerd oordeel over de (on)gegrondheid van de klacht. De commissie kan in haar advies ook een aanbeveling doen over de maatregelen die het bestuur en/of de school zouden kunnen treffen.

Paul Zoontjes was tot 1 november 2023 voorzitter van de klachtencommissie. Per 1 november 2023 is hij vervangen door Pieter van Dun. Frank de Hommel is plaatsvervangend voorzitter.

In 2023 zijn er in totaal tien klachten ingediend bij de klachtencommissie. De commissie heeft alle klachten in behandeling genomen. Van de klachten die de klachtencommissie heeft behandeld, is één klacht ingetrokken, één deels niet ontvankelijk, deels gegrond en deels ongegrond verklaard, twee gegrond verklaard, twee ongegrond verklaard en één deels gegrond en deels ongegrond verklaard. Van drie klachten loopt de klachtbehandeling nog. Het advies van de klachtencommissie is door de Raad van Bestuur in alle behandelde klachten gevolgd.