Zelfevaluatie-instrument (ZEI)
De uitkomsten uit de zelfevaluatie geven sturing aan de ontwikkeling van burgerschapsonderwijs. Iedere school kan dit instrument gebruiken.
Lees meer ›Zelfevaluatie-instrument (ZEI)
Ontwikkeling eigen vragenlijst burgerschap leerlingen
De vragenlijst van Burgerschap Meten wordt soms als talig en lang ervaren door leerlingen in de onderbouw. Vooral vanuit vmbo-scholen heeft de vereniging signalen ontvangen van ontevredenheid over het gevalideerde meetinstrument van de UvA.
Lees meer ›Ontwikkeling eigen vragenlijst burgerschap leerlingen
Taalbeleidsontwikkeling
Om het taalvaardigheidsniveau van leerlingen te bevorderen is structurele aandacht voor taal nodig. Scholen doen dat door middel van taalbeleid.
Lees meer ›Taalbeleidsontwikkeling
OMO-leerlingenraad
Naast de leerlingenraden op de verschillende OMO-scholen is er ook een OMO-leerlingenraad.
Lees meer ›OMO-leerlingenraad
Leerlingen voorbereiden op de kosmopolitische samenleving
De scholen van de vereniging bereiden de leerlingen voor op ‘burgerschap in een kosmopolitische samenleving’. Dit gebeurt bijvoorbeeld door (inter-)nationale uitwisselingen en deelname aan projecten ter bevordering van maatschappelijke betrokkenheid.
Lees meer ›Leerlingen voorbereiden op de kosmopolitische samenleving
Passend onderwijs
De vereniging vindt het belangrijk dat de talenten van kinderen optimaal ontwikkeld worden. Het ene kind heeft daar meer ondersteuning bij nodig dan het andere kind.
Lees meer ›Passend onderwijs
OMO-prijzen, een bijzondere motiveringsprijs voor leerlingen
Leerlingen op onze scholen maken elk jaar mooie en bijzondere werkstukken. De mentor stuurt, in overleg met de leerling(en) en de rector de meest bijzondere exemplaren in om in aanmerking te komen voor een van de OMO-prijzen.
Lees meer ›OMO-prijzen, een bijzondere motiveringsprijs voor leerlingen
Sociale veiligheid
Scholen in het primair en voortgezet onderwijs zijn sinds 1 augustus 2015 wettelijk verplicht zorg te dragen voor een veilige school. De inspectie ziet hier op toe vanaf schooljaar 2016-2017.
Lees meer ›Sociale veiligheid
Kansenverbetering
Mede door Corona kunnen leerlingen met een groter risico op kansenongelijkheid op nog grotere achterstand terecht zijn gekomen ten opzichte van leerlingen met een minder kwetsbare achtergrond.
Lees meer ›Kansenverbetering
Onderwijs aan nieuwkomers
In 2023 is het totale aantal asielaanvragen in Nederland gedaald ten opzichte van 2022 en iets toegenomen ten opzichte van 2021.
Lees meer ›Onderwijs aan nieuwkomers